تحقیق آثار و بركات عزادارى و گريه بر سيدالشهداء 18 ص-دانلود

تحقیق آثار و بركات عزادارى و گريه بر سيدالشهداء 18 ص

تحقیق آثار و بركات عزادارى و گريه بر سيدالشهداء 18 ص

تحقیق-آثار-و-بركات-عزادارى-و-گريه-بر-سيدالشهداء-18-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏آثار و بركات ‏عزادارى و گريه بر ‏سيدالشهداء
‏آمرزش گناهان
‏ريان بن شبيب از امام ‏رضا (ع) روايت كرده كه فرمود: «اى پسر شبيب ، اگر بر حسين (ع) گريه كنى تا آنكه اشك ‏چشمت بر صورتت جارى شود، خداوند گناهان كوچك و بزرگ، و كم يا زياد تو را مى آمرزد» 87
‏و نيز فرمود: «گريه كنندگان بايد بر كسى همچون حسين (ع) گريه كنند ، زيرا ‏گريستن براى او گناهان بزرگ را فرو مى‏ريزد» 89.
‏۵- ‏سكونت در بهشت
‏امام باقر (ع) فرمود: «هر مؤمنى كه در سوگ حسين (ع) اشك ديده ريزد، به ‏حدى كه بر گونه‏اش جارى گردد، خداوند او را ساليان سال در غرفه‏هاى بهشت مسكن ‏مى‏دهد» . 90
‏و نيز امام صادق (ع) فرمود: «هر كس درباره حسين (ع) شعرى ‏بخواند و گريه نمايد و يك نفر را بگرياند، بهشت براى هر دوى آنها نوشته مى‏شود . ‏كسى كه حسين (ع) نزد او ذكر شود و از چشمش به مقدار بال مگسى اشك آيد، اجر او نزد ‏خداست و براى او جز به بهشت راضى نخواهد شد» .91
‏و نيز فرمود: «هر كس كه در ‏عزاى حسين (ع) بگريد يا ديگرى را بگرياند و يا آنكه خود را به حالت گريه و عزا ‏درآورد ، بهشت بر او واجب مى‏شود» 92.
‏۶- ‏شفا يافتن
‏يكى ديگر از آثار و بركات مجالس عزادارى حضرت سيد الشهدا (ع) شفا گرفتن ‏است . به طورى كه بارها ديده‏ايم و شنيده‏ايم كه بعضى از عزاداران و گريه كنندگان ‏بر حسين (ع) شفا گرفته‏اند.
‏نقل است كه مرجع بزرگ شيعه مرحوم آية الله ‏العظمى بروجردى در سن نود سالگى داراى چشمانى سالم بودند كه بدون عينك خطوط ريز را ‏هم مى‏خواندند و مى‏فرمودند: اين نعمت را مرهون وجود مبارك حضرت ابى عبدالله الحسين (‏ع) هستم : و قضيه را چنين نقل مى‏فرمودند:
‏در يكى از سالها در بروجرد ‏بودم، به چشم درد عجيبى مبتلا شدم كه بسيار مرا نگران ساخته بود . معالجه پزشكان ‏فايده‏اى نكرد و درد چشم هر روز بيشتر و ناراحتى من افزونتر مى‏گرديد، تااينكه ايام ‏محرم شد. در ايام محرم آية الله فقيد ، دهه اول را روضه داشتند و دسته‏هاى مختلف هم ‏در اين عزادارى شركت مى‏كردند . يكى از دسته‏هايى كه روز عاشورا به خانه آقا وارد ‏شده بود، «هيئت گِلگيرها» است كه نوعاً سادات و اهل علم و محترمين هستند، در حالى ‏كه هر يك حوله سفيدى به كمر بسته‏اند، سر و سينه خود را گل آلود كرده و بطور بسيار ‏رقت بار و مهيج و در عين حال با سوز و گداز فراوان و ذكرى جانسوز آن روز را تا ظهر
3
‏عزادارى مى كنند . آقا فرمودند:
«‏هنگامى كه اين دسته به خانه من آمدند و ‏وضع مجلس با ورود اين هيئت هيجان عجيبى به خود گرفته بود من هم در گوشه‏اى نشسته و ‏آهسته آهسته اشك مى‏ريختم و در اين بين هم مقدارى گل از روى پاى يكى از همين افراد ‏گلگير برداشته و بر روى چشمهاى ملتهب و ناراحتم كشيدم، و به بركت همين توسل، چشمانم ‏خوب شد و امروز علاوه بر اينكه متبلا به درد چشم نشدم، از نعمت بينايى كامل ‏برخوردارم، و به بركت حضرت امام حسين (ع) احتياج به عينك هم ندارم». با اينكه همه ‏قواى جسمانى ايشان تحليل رفته بود با اين وجود تا آخرين ساعات زندگانى از بينايى ‏كامل برخوردار بودند
‏آثار و بركات عزادارى و گريه بر ‏سيدالشهداء (‏ع)‏۲
‏۱- ‏حفظ رمز نهضت حسينى
‏از ارزنده‏ترين ‏آثار و بركات مجالس عزادارى و گريه بر ابى عبدالله حسين (ع) حفظ رمز نهضت حسينى است .
‏براستى ؛ چرا در دوران منحوص سلاطين و پادشاهان جور از برپايى مجالس عزاى ‏اهل بيت (ع) به خصوص سالار شهيدان جلوگيرى مى شد؟ آيا نه اين است كه عزاى حسينى و ‏امامان شيعه، سبب مى شود كه سخنوران و دانشمندان متعهد و انقلابى، مردم را از
3
‏ظلم‏هاى حكومتها آگاهى دهند و انگيزه قيام آن حضرت كه امر به معروف و نهى از منكر ‏است به اطلاع مردم برسد؟
‏آرى، اينگونه مجالس، آموزشگاهها و دانشگاههايى است ‏كه به بهترين روش و زيباترين اسلوب مردم را به سوى دين خوانده و عواطف را آماده ‏مى‏كند و جاهلان و بى‏خبران را از خواب سنگين غفلت بيدار مى‏سازد و نيز در اين ‏مجالس است كه مردم ، ديانت را همراه با سياست، از مكتب حسين بن على (ع) ‏مى‏آموزند.
‏گريه بر سيد الشهدا (ع) و تشكيل مجالس عزاى حسينى نه تنها اساس ‏مكتب را حفظ مى‏كند، بلكه باعث مى‏گردد شيعيان با حضور در اين مجالس از والاترين ‏تربيت اسلامى برخوردار شده و در جهت حسينى شدن رشد و پرورش يابند.
‏كدام ‏اجتماعى است كه در عالم چنين اثرى را از خود بروز داده باشد؟ كدام حادثه‏اى است ‏مانند حادثه جانسوز كربلا كه از دوره وقوع تاكنون و بعدها بدينسان اثر خود را در ‏جامعه بشريت گذارده ، و روز به روز دامنه آن وسيعتر و پيروى و تبعيت از آن بيشتر ‏گردد؟ از اين رو بايد گفت كه در حقيقت مراسم عزادارى حافظ و زنده نگهدارنده نهضت ‏مقدس امام حسين (ع) و در نتيجه حافظ اسلام وضامن بقاى آن است .
‏تشكيل مجالس ‏عزادارى حسين، نه تنها اساس مكتب را حفظ كرده و مى‏كند بلكه به علاوه سبب آن گرديد ‏كه شيعيان با حضور در اين مجالس از والاترين تربيت اسلامى برخوردار شده و در جهت ‏حسينى شدن رشد و پرورش يابند.
«‏موريس دوكبرى» مى‏نويسد: «اگر مورخين ما، ‏حقيقت اين روز را مى‏دانستند و درك مى‏كردند كه عاشورا چه روزى است ، اين عزادارى ‏را مجنونانه نمى پنداشتند . زيرا پيروان حسين به واسطه عزادارى حسين مى‏دانند كه ‏پستى و زير دستى و استعمار را نبايد قبول كنند . زيرا شعار پيشرو و آقاى آنان تن به ‏زير بار ظلم و ستم ندادن است.
‏قدرى تعمق و بررسى در مجالس عزادارى حسين نشان ‏مى‏دهد كه چه نكات دقيق و حيات بخشى مطرح مى شود ،در مجالس عزادارى حسين گفته مى ‏شود كه حسين (ع) براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و ‏مال و فرزند گذشت و زير بار استعمار و ماجراجويى يزيد نرفت؛ پس بياييد ،ما هم شيوه ‏او را سرمشق قرار داده از زير دستى استعمار گرايان خلاصى يابيم و مرگ با عزت را بر ‏زندگى با ذلت ترجيح دهيم…» 86.
‏۲- ‏ازدياد محبت ‏به امام، و تنفر از دشمنان آن حضرت
‏سوزى كه از دل سوخته عاشقان سيدالشهدا (ع) به چشم سرايت ‏كرده و از مجارى دو چشم آنها به صفحه رخسار وارد مى شود، مراتب علاقه و اخلاص و ‏دلبستگى به خاندان وحى و رسالت را مى‏رساند و اين عمل اثرى مخصوص در ابقاى مودت و ‏ازدياد محبت دارد
4
.
‏گريه بر حضرت سيدالشهدا (ع) از مواردى است كه هيچ انسانى ‏از فرط دلسوزى و انقلاب، طاقت بردبارى و تحمل در برابر استماع مصائب او را ندارد، و ‏اين گريه و بيقرارى ، علاوه بر ازدياد محبت و مهر و مودت، موجب كثرت تنفر و بى‏زارى ‏از دشمنان و قاتلان آن حضرت شده و موجب برائت دوستداران اين خانواده از دشمنان ‏ايشان مى‏گردد.
‏بارى، گريه با آگاهى و معرفت بر امام حسين (ع) ، در واقع، ‏اعلام انزجار از قاتلان اوست و اين تبرى از آثار برجسته گريه بر امام حسين (ع) است ‏زيرا مردم به ويژه افرادى كه داراى شخصيت هستند از گريه كردن در برابر حوادث تا سر ‏حد امكان امتناع مى‏ورزند ، و تا شعله درونى آنان به مرتبه انفجار نرسد حاضر به ‏گريه كردن مخصوصاً در برابر چشم ديگران نيستند، اين گريه و عزادارى ابراز كمال تنفر ‏در برابر تعدى و تجاوز و ستمگرى و پايمال نمودن حقوق جامعه و به ناحق تكيه زدن بر ‏مسند حكومت آنان مى‏باشد.
‏۳- ‏آشنايى با حقيقت دين و ‏نشر آن
‏يكى ديگر از آثار و بركات مجالس عزادارى سيدالشهدا (ع) ‏اين است كه مردم در سايه مراسم عزادارى به حقيقت اسلام آشنا شده و بر اثر تبليغات ‏وسيع و گسترده‏اى كه همراه با اين مراسم انجام مى‏گيرد، آگاهى توده مردم بيشتر شده ‏و ارتباطشان با دين حنيف محكمتر و قويتر مى‏گردد . چه اينكه قرآن و عترت دو وزنه ‏نفيسى هستند كه هرگز از يكديگر جدا نمى‏شوند و اين آگاهى در اقامه ماتم و مراسم ‏سوگوارى عترت رسول اكرم (ص) به خصوص امام حسين (ع) به آحاد مردم داده خواهد ‏شد.
‏آثار و بركات ‏عزادارى و گريه بر سيدالشهداء (ع)
‏سخنى پيرامون عزادارى و ‏گريه بر سيدالشهدا (ع)

 

دانلود فایل

 

دانلود فایل

دانلود

دانلود تحقیق

 

http://shahrsaz.sidaa.ir//content/productpic/2127NzM2NTA_.jpg

دیدگاهتان را بنویسید