تحقیق آماده كردن فلزات براي استفاده در ساخت بدنه خودرو 85 ص-دانلود

تحقیق آماده كردن فلزات براي استفاده در ساخت بدنه خودرو 85 ص

تحقیق آماده كردن فلزات براي استفاده در ساخت بدنه خودرو 85 ص

تحقیق-آماده-كردن-فلزات-براي-استفاده-در-ساخت-بدنه-خودرو-85-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 83 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏آماده كردن فلزات براي استفاده در ساخت بدنه خودرو:
‏علاوه بر ساختار شيميايي فلزات، ساختار سطح فلزات نيز بر روي خواص ظاهري سيستم رنگي كه در مراحل بعد اعمال مي‏‌‏شود مؤثر مي‏‌‏باشند. ساختار سطح فلزات كم و بيش متأثر از پروسه توليد فلزات و نحوه شكل دهي آنها مي‏‌‏باشد. به همين دليل زبري سطح فلز را طي عمليات تميزكاري بوسيله برس زني، سندينگ و بلاستينگ بوسيله ذرات فولادي يا سند، تغيير مي‏‌‏دهند، تا بوسيله ايجاد زبري مناسب خواص سيستم رنگ را بهبود دهيم.
‏از آنجا كه خواص ظاهري و حفاظتي لايه‏‌‏هاي رنگ كه در مراحل بعد اعمال مي‏‌‏شوند وابستگي شديدي به ساختار سطح فلزات دارد، به همين علت در نظر گرفتن فاصله قله تا دره و اختلاف بين بلندترين قله و عميق‏‌‏ترين دره اهميت بالايي دارد.
‏در صورتيكه زبري سطح فلز زياد باشد حتي بعد از اعمال لايه‏‌‏هاي مختلف رنگ مي‏‌‏توان به وضوح تأثير آن را پس از اعمال رنگ رويه مشاهده كرد. در شكل زير يك نمونه از ميزان تأثير زبري سطح بدنه بر روي زبري لايه‏‌‏هاي مختلف رنگ، را مي‏‌‏توان مشاهده كرد.
‏علاوه بر برخي مواد مورد استفاده در ساخت يك قطعه صنعتي همانند ساختار سطح و نحوه آماده
‏3
‏‌‏سازي، يكي از عوامل ديگري كه به شدت بر روي كيفيت سيستم رنگ و در نتيجه خواص حفاظتي و ظاهري رنگ يك قطعه صنعتي اثر مي‏‌‏گذارد نحوه اتصال و طراحي قطعه صنعتي مي‏‌‏باشد. در صورتيكه يكي از اهداف رنگ‏‌‏آميزي حفظ كيفيت رنگ در درازمدت باشد، طراحان صنعتي بايد به قوانين معيني در طراحي قطعات صنعتي دقت كنند. اين قطعات صنعتي ممكن از مواد مختلفي همانند چوب، كامپوزيت‏‌‏ها، فولاد يا ساير فلزات و پلاستيك يا ساير تركيبات ساخته شده باشند.
‏به خصوص طراحي مناسب قطعات ساخته شده از چوب به منظور جلوگيري از ايجاد استرس‏‌‏هاي حاصل از رطوبت و در نتيجه ترك خوردن چوب اهميت ويژه‏‌‏اي دارد. در عين حال بايد طراحي قطعه به گونه‏‌‏اي باشد كه بتوان لايه‏‌‏هاي مختلف رنگ را با ضخامت يكنواخت بر روي قطعه اعمال كرد و داراي حداقل مقدار اختلاف ضخامت باشيم.
‏ارتباط بين طراحي مناسب و پايداري رنگ را مي‏‌‏توان به وضوح در ساخت پنجره‏‌‏ها مشاهده كرد. در هنگام طراحي پنجره بايد مطمئن باشيم كه آب براحتي از روي پنجره خارج مي‏‌‏شود و آب بر روي پنجره باقي نمي‏‌‏ماند. به منظور اطمينان از خروج آب مي‏‌‏توان در برخي مناطق سوراخ‏‌‏هايي تعبيه كرد يا به اين مناطق حالت شيب‏‌‏دار دهيم تا آب در اين محل‏‌‏ها باقي نماند. همه لبه‏‌‏هاي تيز بايد داراي انحنا شوند زيرا هرچه لبه تيزتر باشد ضخامت رنگ در آن مناطق كمتر مي
‏4
‏‌‏باشد. بنابراين با ايجاد انحنا در اين مناطق سعي مي‏‌‏كنيم تا به ضخامت مناسبي از فيلم رنگ دست يابيم. همچنين بايد برخي نواحي با سيلرهاي مناسب پر شوند. سيلرهاي مورد استفاده بايد خاصيت الاستيته خود را براي مدت‏‌‏هاي طولاني حفظ كنند زيرا هميشه يك پنجره تحت اثر استرس‏‌‏هاي دائمي مي‏‌‏باشد.
‏قطعات فلزي اغلباً داراي شكل بسيار پيچيده و داراي نقاط اتصال، بوسيله جوشكاري و پرچ نمودن مي‏‌‏باشند در عين حال داراي حفره و شيارهاي متعددي مي‏‌‏باشند. بدنه خودرو نيز داراي اين ويژگي ها مي‏‌‏باشد. وجود نقاط نوك تيز در يك قطعه فلزي باعث مشكل شدن فرآيند رنگ آميزي آن مي‏‌‏گردد. حفره‏‌‏هاي سربسته يا حفره‏‌‏هايي كه به سختي قابل دسترسي مي‏‌‏باشند بايد توسط مواد مناسب پر شوند يا اينكه توسط طراحي مناسب يا ايجاد سوراخ براي ورود رنگ به داخل آنها قابل دسترس شوند. زماني كه اعمال رنگ بصورت غوطه وري صورت گيرد همانند اعمال آستر بايد طراحي خودرو به گونه‏‌‏اي باشد كه مناطقي براي جمع شدن رنگ وجود نداشته باشد وجود اين مناطق علاوه بر هدر رفتن رنگ باعث كاهش ضخامت فيلم رنگ در اين مناطق و در نتيجه كاهش مقاومت خوردگي رنگ و در عين حال عيوب فراوان ديگري براي لايه آستر مي‏‌‏شود. در صورت بروز اين عيوب در يك لايه آستر مجبور به رفع عيب از نقاط معيوب مي
‏4
‏‌‏باشيم كه نتيجه آن افزايش هزينه‏‌‏هاي رفع عيب، افزايش تعداد نيروي انساني مورد نياز براي رفع عيب، افزايش طول سالن رنگ و افزايش ساير هزينه‏‌‏ها و در عين حال كاهش سرعت توليد خط خودرو مي‏‌‏گردد. به علت اينكه دلايل بروز اين عيوب، روش‏‌‏هاي رفع عيوب احتمالي داراي جزييات فراوان مي‏‌‏باشد و در عين حال تعداد عيوب احتمالي نسبتاً زياد مي‏‌‏باشد به همين دليل در اين كتاب در مورد اين مسائل صحبت نمي‏‌‏كنيم و فقط به بيان كليات اكتفا مي‏‌‏كنيم. تبديل نقاط نوك تيز به نقاط داراي انحناء نيز اهميت ويژه‏‌‏اي ‏دارد زيرا همانطور كه گفته شد ضخامت لايه‏‌‏هاي رنگ در لبه‏‌‏هاي نوك تيز پايين مي‏‌‏باشد كه نتيجه آن كاهش خواص حفاظتي سيستم رنگ در اين نقاط مي‏‌‏باشد.
‏بعضي از نقاط ضعف نيز بايد توسط طراحي مناسب برطرف شوند. بعنوان مثال در قسمت جلوي خوردو احتمال ضربات متمادي سنگ ريزه وجود دارد. در اين حالت شكل مناسب گلگير تا حدي باعث كاهش اين عيب مي‏‌‏گردد. يكي از روش‏‌‏هاي ديگر كاهش اين عيب استفاده از مواد مناسب در قسمت جلوي خودرو و معمولاً فلزات مقاوم در برابر سنگ ريزه و قطعات پلاستيكي بجاي قطعات فولادي مي‏‌‏باشد.

 

دانلود فایل

 

دانلود فایل

دانلود

دانلود تحقیق

 

http://shahrsaz.sidaa.ir//content/productpic/25966NTc3NTk_.jpg

دیدگاهتان را بنویسید