مقاله ارزش علم و دانش word-دانلود

دانلود مقاله ارزش علم و دانش word

با کیفیت ترین مقاله ارزش علم و دانش word , دانلود مقاله ارزش علم و دانش word  , سایت دانلود مقاله ارزش علم و دانش word

 

مقاله ارزش علم و دانش word

مقاله-ارزش-علم-و-دانش--wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏ه‍- اهميت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حكماء ‏و كتب كهن آسمانى 
‏لقمان :
‏لقمان حكيم به فرزند خود مى گويد: ((‏فرزند عزيز! ‏ديدگان بصيرت خود را در انتخاب مجالسى كه در آنها شركت مى كنى كاملا باز كن و به ‏گزين باش . اگر ديدى مجلسى از مردمى متشكل شده است كه با دل و جان و زبان ، خدا را ‏ياد مى كنند، در آن مجلس شركت كن ؛ زيرا اگر عالم و دانشمند باشى علم و آگاهى تو در ‏چنين مجلسى به مدد تو برميخيزد و به تو سود ميرساند و خاطر ترا نسبت به علم تجديد ‏مى نمايد. و اگر جاهل و نادان باشى آنان به تو علم مى آموزند، و با شركت در آن مجلس ‏سرانجام ، به علم و بصيرتى دست مى يابى . بنابراين باز هم شركت تو در چنين نشستى ، ‏درخور و مناسب تو مى باشد، و اين اميد هم وجود دارد كه خداوند، شركت كنندگان در اين ‏مجلس را زير سايه لطف و رحمت خود قرار دهد، و از طريق ، چنين لطف و مرحمتى ضمنا ‏شامل حال تو نيز گردد.
‏ ‏آنگاه كه با گروهى از خدابى خبر مواجه شوى و ببينى كه در ‏مجلسى ، افرادى شركت دارند كه از خدا ياد نمى كنند، بلكه او را بدست فراموشى ‏سپردند، با آنان نشست و برخاست نكن ؛ زيرا اگر خود، از علم و آگاهى برخوردار باشى ، ‏علم تو در طى مجالست با آنها به تو سودى نمى رساند. و اگر جاهل و نادان باشى ‏همنشينى تو با آنها، جهل و بى خبرى و غفلت ترا فزاينده تر مى سازد. علاوه بر اين ‏ممكن است خداوند متعال آنانرا به كيفر جهل و غفلت دچار سازد و اين كيفر، ترا نيز ‏دربرگيرد)) (124) .‏توراة :
‏ ‏در توراة آمده است كه موسى (عليه السلام ) فرمود: ((‏علم و حكمت و استوارمندى در انديشه و گفتار و كردار را، بس ‏شگرف و عظيم برشمار و از آن تجليل كن ؛ زيرا اگر من نيروى حكمت و صواب انديشى را در ‏قلب كسى برقرار مى سازم صرفا بدين منظور است كه مى خواهم او را مشمول رحمت و آمرزش ‍ ‏خويش قرار دهم .
‏ ‏اى موسى ! حكمت آموز باش و رفتار خويش را بر موازين حكمت ‏منطبق ساز و آنرا به ديگران بياموز تا در اين رهگذر به كرامت من در دنيا و آخرت دست ‏يابى )).
‏زبور:
‏خداوند متعال در كتاب زبور به ‏داود پيامبر(عليه السلام ) مى فرمايد: ((‏داود! به احبار ‏و دانايان و علماء بنى اسرائيل و رهبانان (صومعه نشين ) هشدار ده كه با مردمان ‏پرهيزكار، گفتگو و مجالست و بحث و مذاكره نمائيد. اگر در محيط خود؛ با مردم تقوى ‏پيشه و پرهيزكار برنخورديد با علماء و دانشمندان به بحث و مذاكره بنشينيد. و اگر در
2
‏جمع افراد محيط و پيرامون خود، دانشمندى را نيافتيد با عقلاء و بخردان نشست و ‏برخاست و گفتگو كنيد؛ زيرا پرهيزكارى و دانش ‍ و خردمندى عبارت از سه مرحله و درجه ‏اى است كه هدف من از سپردن هر يك از اين سه مرحله به مردم ، اينست كه مى خواهم بشر ‏دچار سقوط و نابودى نگردد)). (‏و هر كسى گمشده خويش يعنى ‏تقوى و علم و عقل را در جوامع بشرى بيابد. و از هر يك از گروه پرهيزكاران و ‏دانشمندان و خردمندان ، بهره خويش را بازگيرد تا جامعه انسانى احساس فقر و كمبود ‏نكرده و دچار انحطاط و سقوط نگردد).
‏درباره مطلب فوق ، اين سؤ ال پيش مى آيد كه ‏چرا خداوند در طبقه بندى اين مراحل ، تقوى و پرهيزكارى را بر ساير مراتب ديگر مقدم ‏داشته است ؟
‏پاسخ چنان سؤ الى اين است كه تقوى و پرهيزكارى ، با علم و دانش به ‏گونه اى پيوند و همبستگى دارد كه تقواى بدون علم ، قابل تصور و امكان پذير نيست . و ‏چنانكه قبلا نيز يادآور گشتيم خشيت و بيم از خداوند صرفا در سايه علم و دانش امكان ‏پذير است . لذا خداوند در طبقه بندى مراتب سه گانه مذكور، علم و دانش را بر عقل و ‏خرد مقدم نموده است ؛ زيرا هر عالم و دانشمندى ، ناگزير بايد عاقل و خردمند باشد تا ‏به مرحله علم ارتقاء يابد.
‏انجيل :
‏خداوند متعال در سوره هفدهم انجيل مى ‏فرمايد: ((‏واى بر كسى كه نام و عنوان علم و دانش بگوش ‏او برسد و از آن جويا نگردد. او چگونه حاضر است ، با نادانان محشور شود و در آتش ‏جهنم با آنان همنشين گردد؟
‏مردم ! پوياى علم باشيد و آنرا بياموزيد؛ زيرا علم و ‏دانش اگر فرضا موجبات سعادت و نيكبختى شما را فراهم نياورد باعث تيره روزى و بدبختى ‏شما نمى گردد. اگر علم و دانش ، مقام شما را رفيع نگرداند، سبب پستى و فروهشتگى ‏منزلت شما نمى شود. اگر شما را بى نياز نسازد، تهى دستى را براى شما به ارمغان نمى ‏آورد. اگر به شما سودى نرساند، زيانبخش نخواهد بود.
‏اين سخن را بر زبان جارى ‏نسازيد: كه مى ترسيم عالم و دانشمند شويم و نتوانيم به مضمون علم و آگاهى خود عملا ‏پاى بند باشيم ؛ بلكه بايد بگوئيد: اميدواريم كه عالم و دانشمند گرديم و طبق آگاهى ‏و علم خود عمل كنيم .
‏علم و دانش به مدد عالم و دانشمند برميخيزد، و از او شفاعت ‏و وساطت مى كند، و بصورت قدرتى درميآيد كه با عالم و دانشمند هميارى مى نمايد

 

دانلود فایل

 

پکیج مقاله ارزش علم و دانش word
 خرید مقاله ارزش علم و دانش word
 سایت مقاله ارزش علم و دانش word
 بهترین مقاله ارزش علم و دانش word
مقاله ارزش علم و دانش word , پاورپوینت مقاله ارزش علم و دانش word , مقاله ارزش علم و دانش word , دانلود مقاله ارزش علم و دانش word ,فایل مقاله ارزش علم و دانش word , ورد مقاله ارزش علم و دانش word ,محصول مقاله ارزش علم و دانش word ,
معارف

دیدگاهتان را بنویسید