تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)-دانلود

دانلود تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)

با کیفیت ترین تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) , دانلود تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)  , سایت دانلود تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)

 

تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)

تحقیق-تفسير-آيات-سوره-طارق-21-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تفسير آيات سوره طارق
‏چنانكه همه مي دانند و مي دانيم قرآن كريم و اهل البيت( عليهم السلام) دو ميراث گرانبهايي است كه رسول اكرم براي راهنماي امت خويش در ميان آنان به وديعه نهاده اند ، ولي متاسفانه اين دو ميراث گرانبها نزد همه فِـرَق اسلامي به يك ميزان مورد توجه قرار نگرفته است. برادران اهل سنت به كتاب خدا توسل جسته و فرزندان و جانشينان به حق رسول مكرم اسلام را به فراموشي سپرده اند، و ما شيعيان‏ ‏ به ائمه اطهار متوسل شده و آنچنان كه شايسته است به كتاب و كلام خدا توجه نداريم ؛ و اتحاد اسلامي ميسر نخواهد شد مگر چنگ انداختن به اين دو حبل المتين. از اينرو در نظر داريم با سال نو، راهي نو را آغاز كنيم و به صورت منظم در هر هفته تفسير آياتي از كلام الله مجيد را براساس تفاسير معروف شيعه و با نگاهي به تفاسير اهل تسنن ارائه نمائيم تا بدين وسيله قرائت قرآن كريم ، لزوم تفكر، تعمق و فراگيري تفاسير آن را بعنوان ارزشي مغفول مانده احياء كنيم.
‏  ‏بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيم
‏وَ السَماءِ وَ الطّارق‏1‏ وَ ما أدريكَ مَا الطارقُ‏2‏ اَلنَّجمُ الثاقِبُ‏3‏ إن كُلَّ نَفسٍ لمّا علَيها حافظٌ ‏4‏ فَليَنظُر الإنسانُ مِمَّ خُلِقَ‏5‏ خُلِقَ مِن ماءٍ دافق‏6‏ يَخرُجُ مِن بَينِ الصُّلبِ وَ التَّرائِبِ‏7‏ إنَّه عَلي رَجعِهِ لَقادرٌ‏8‏ يَومَ تُبليَ السَرائِرُ‏9‏ فَمالَهُ مِن قُوَّةٍ وَلا ناصِرٍ ‏10‏ وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجع ‏11‏ وَ الأرض ذاتِ الصَّدع ‏12‏ إنَّهُ لَقَولٌ فَصلٌ ‏13‏ وَ ما هُوَ بِالهَزلِ ‏14‏ إنَّهُم يَكيدوُنَ كَيداً ‏15‏ وَ أكيدُ كَيداً ‏16‏ فَمَهِّلِ الكافرينَ أمهِلهُم رُوَيداً‏17‏.
‏ ‏اين سوره در”مكه” نازل شده و داراي 17 آيه مي باشد.
‏ ‏محتواي سوره ” طارق”:
‏مطالب اين سوره عمدتاً بر دو محور دور مي زند:
‏1- محور معاد و رستاخيز.
‏2- محور قرآن مجيد و ارزش و اهميت آن.
‏3
‏ولي در آغاز بعد از سوگندهاي انديشه آفريني، اشاره به وجود مراقبين الهي بر انسان مي كند.
‏بعد براي اثبات معاد به زندگي نخستين و بدو پيدرايش انسان از آب نطفه اشاره فرموده، نتيجه گيري مي كند:
‏خداوندي كه قادر است او را از چنين آب بي ارزش و ناچيزي بيافريند، توانايي بر بازگشت مجدد او را دارد. در مرحله بعد به بعضي از ويژگي هاي روز رستاخيز، اشاره كرده، سپس با ذكر سوگندهاي متعدد و پرمعنايي اهميت قرآن را گوشزد مي نمايد و سرانجام سوره را با تهديد كفار ختم مي نمايد.
‏ ‏تفسير:
‏اي انسان بنگر از چه آفريده شده اي؟!
‏اين سوره نيز همچون بسياري ديگر از سوره هاي جزء آخر قرآن، با سوگندهاي زيبا و انديشه برانگيزي آغاز مي شود. سوگندهائي كه مقدمه اي است براي بيان يك واقعيت بزرگ:
‏والسماء والطارق:‏ سوگند به آسمان و كوبنده شب.
‏و ما أدريك ماالطارق:‏ و تو نمي داني كوبندن شب چيست؟!
‏النجم الثاقب:‏ ستاره اي بلند و درخشان و شكافنده تاريكيها.
‏طارق‏ از ماده ” طرق” به معني كوبيده است، و راه را از اين جهت” طريق” گويند كه با پاي رهروان كوبيده مي شود‏ ‏ و” مِطرَقَه” به معني چكش است كه براي كوبيدن فلزات و مانند آن به كار مي رود. و از آن جا كه درهاي خانه ها را به هنگام شب مي بندند و كسي كه شب وارد مي شود ناچار است در را بكوبد. به اشخاصي كه در شب وارد مي شوند” طارق” گويند.
‏حضرت علي عليه السلام در خطبه 224 نهج البلاغه، درباره ” اشعث بن قيس” منافق، كه شب هنگام به درخانه آن حضرت آمد و حلواي شيريني با خود آورده بود كه به پندار خام خويش قلب علي عليه السلام را به خود متوجه سازد تا در ماجرائي به نفع او حكم كند، مي فرمايد:
‏3
‏” وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها.”
‏ترجمه:
‏و از اين شگفت انگيزتر، داستان كسي است كه شب هنگام، در خانه را كوبيد و بر ما وارد شد، در حالي كه ظرف سرپوشيده پر از حلواي لذيذ با خود آورده بود.
‏در آيه دوم، براي بيان عظمت مطلب، واژه و ‏ما أدريك‏ آمده است.
‏و در آيه سوم، قرآن خودش، طارق را تفسير كرده و مي فرمايد: ‏النجم الثاقب.
‏اين مسافر شبانه، همان ستاره درخشاني است كه بر آسمان ظاهر مي شود و بقدري بلند است كه گوئي مي خواهد سقف آسمان را سوراخ كند. و نورش به قدري خيره كننده است كه تاريكي ها را مي شكافد و به درون چشم آدمي نفوذ مي كند.
‏در اين كه منظور ستاره معيني است مانند ستاره ” ثريا”( از نظر بلندي و دوري در آسمان) يا ستاره زحل، يا زهره يا شهب( از نظر روشنائي خيره كننده). يا اشاره به همه ستارگان آسمان است؟ تفسيرهاي متعددي در اين جا گفته شده، ولي با توجه به اين كه در آيات بعد آن را به ” نجم ثاقب” ( ستاره نفوذ كننده) تفسير كرده است، معلوم مي شود منظور هر ستاره اي نيست.
‏بلكه ستارگان درخشاني است كه نور آنها پرده هاي ظلمت را مي شكافد و در چشم آدمي نفوذ مي كند.
‏در بعضي از روايات “النجم الثاقب”، به ستاره زحل ” تفسير شده است كه از سيارات منظومه شمسي و بسيار پرفروغ و نوراني است.
‏اين معني از حديثي كه از امام صادق عليه السلام نقل شده استفاده مي شود، در آن جا كه منجمي از آن حضرت سؤال كرد: منظور از ” ثاقب” در كلام خدا ” النجم الثاقب” چيست؟
‏4
‏حضرت عليه السلام فرمود:
‏ستاره زحل است كه طلوعش در آسمان هفتمين است و نورش آسمانها را مي شكافد و به آسمان پايين مي رسد، لذا خداوند آن را منجم ثاقب ناميده است.
‏قابل توجه اين كه؛
‏زحل، آخرين و دورترين ستاره منظومه شمسي است كه با چشم غيرمسلح ديده مي شود. و از آن جا كه از نظر ترتيب بندي كواكب منظومه شمسي نسبت به خورشيد در هفتمين مدار قرار گرفته( با محاسبه مدارماه) امام عليه السلام در اين حديث مدار آن را آسمان هفتم شمرده است.
‏اين ستاره، ويژگي هايي دارد كه آن را شايسته سوگند مي كند، از يك سو دورترين ستارگان قابل مشاهده منظومه شمسي است و به همين جهت در ادبيات عرب هر چيز بلند را بدان مثال مي زنند و گاه آن را ” شيخ النجوم” گفته اند.
‏ستاره زحل، كه نام فارسي اش” كيوان” است داراي حلقه هاي نوراني متعددي است كه آن را احاطه كرده و هشت” قمر” دارد.
‏حلقه هاي نوراني زحل، كه گرداگرد آن را گرفته، از عجيب ترين پديده هاي آسماني است، كه دانشمندان فلكي، درباره آن نظرات گوناگوني دارند و هنوز هم پديده اي اسرارآميز است.
‏بعضي معتقدند ” زحل” ده قمر دارد، كه هشت عدد آن را مي توان با دوربين هاي معمولي نجومي مشاهده كرد و دو عدد ديگر تنها با دوربين هاي بسيار عظيم قابل رؤيت است.
‏البته اين اسرار، در آن روز كه قرآن نازل شد بر كسي روشن نبود، بعدها با گذشت قرنها آشكار گشت. اما به هر حال، تفسير نجم ثاقب به خصوص ستاره “زحل” ممكن است از قبيل بيان يك مصداق روشن باشد و منافاتي با تفسير آن به ديگر ستارگان بلند و درخشان آسمان ندارد.
‏ولي مي دانيم تفسير مصداقي در روايات ما بسيار است.

 

دانلود فایل

 

پکیج تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)
 خرید تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)
 سایت تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)
 بهترین تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد)
تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) , پاورپوینت تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) , تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) , دانلود تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) ,فایل تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) , ورد تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) ,محصول تحقیق تفسير آيات سوره طارق 21 ص ( ورد) ,
دانلود تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید