تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649-دانلود

دانلود تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649

با کیفیت ترین تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 , دانلود تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649  , سایت دانلود تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649

 

تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649

تحقیق-شرح-ابيات-مثنوي-بيت-1598-تا-1649
موضوع تحقيق :
شرح ابيات مثنوي
بيت 1598 تا 1649

1598 ) بامدادان آمدند آن مادران خفته اُستا همچو بيمار گران
نثر : آن مادران بامدادان آمدند در حاليكه در حاليكه اُستا همچون بيمارگران خفته بود.
معني : صبح مادران به خانه استاد آمدند و استاد مانند يك بيمار وخيم الحال خوابيده بود.
بامدادان : صبح اول وقت / گران :‌وخيم الحال / بيمار گران : بيمار وخيم الحال
1599) هم عرق كرده ز بسياري لحاف سريسته،‌دو كشيده در سجاف
نثر : غم از بسياري لحاف عرق كرده است و هم سرخود را بسته و دو را در سجاف كشيده است.
معني: از بس لحاف روي او انداخته بودند عرق كرده بود و سرش را نيز بسته بود و صورتش را زير لحاف پنهان كرده بود.
زبسياري: از زيادي / سربستن: كناه از بيمار بودن/ سجاف : فاصله بين دو پرده ، باريكه اي كه در حاشيه جامه مي دوزند.
1600) آه آهي مي كند آهسته او جملگان گفتند هم لا حول گو
نثر: او آهسته آه آهي مي كند و جملگان نيز لا حول گو گفتند.
معني :‌استاد آهسته آهسته زير لحاف آه آهي مي كرد و همه حضار نيز از تعجب لاحول و لاقوه الا باالله مي گفتند.
آه آه : ناله كردن از درد بيماري / جملگان : حاضران – اطرافيان
1601) خير باشد اوستاد اين درويش جان تو ،‌ما را نبودست زين خبر
نثر :‌اوستاد اين دردسر خير باشد به جان تو قسم ما را از اين حادثه هيچ خبر نبود
معني : مادران به استاد گفتند : انشاء الله كه خير است قسم به جان عزيزت كه ما از اين موضوع بي خبر بوديم
خير باشد: به نيكي و خير سپري مي شود / دردسر: بيماري ، گرفتاري / جان تو : قسم به جان تو
1602) گفت : من غم بي خبر بودم از اين آگهم مادر غران كردند، هين
نثر : استاد گفت : من هم از اين بيماري بي خبر بودم هم اكنون كودكان مادر غران مرا آگاهم كردند
معني :‌استاد گفت : البته من هم از اين مسأله خبر نداشتم بلكه آن بچه هاي مادر فلان مرا آگاه كردند.
اين طرز تعبير كه مادران اطفال را در پيش روي خودشان غر و قحبه مي خواند هم با طرز بيان معلم مكتب كه به سادگي و كودك زباني معروف است مناسبت دارد و هم ساده خيالي هنرمندانة گويندة مثنوي را رنگ بلاغت عام پسند ؟؟ مي دهد *)
* سرني : ج 1 ص 142.
غران : غر و قحبه شخصي در جلوي درويش
1603) من بدم غافل به شغل قال و قيل بود در باطن چنين مرنجي ثقيل
نثر: من به دليل مشغول بودن به شغل قال و قيل (تدريس) از وجود چنين بيماري سختي در باطن خودم غافل بودم.
معني : من مشغول قيل و قال و بحث و درس بودم و در نتيجه از اين رنجوري و بيماري غافل بودم و نمي دانستم كه باطناً دچار اين بيماري سخت شده ام.
[در اينجا «معلم» كنايه از عالمان علوم رسمي است كه چنان در قيل و قال و بحث و جدال فرو ميروند كه از نقايص روحي و اخلاقي خود غافل مي شوند.]
غافل بودن : كنايه از عدم آگاهي از وجود چيزي / شغل قال و قيل : شغل معلمي و تدريس

دانلود فایل

 

پکیج تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649
 خرید تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649
 سایت تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649
 بهترین تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649
تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 , پاورپوینت تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 , تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 , دانلود تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 ,فایل تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 , ورد تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 ,محصول تحقیق شرح ابيات مثنوي بيت 1598 تا 1649 ,
ادبیات و زبان

دیدگاهتان را بنویسید