دانلود مقاله خاک-دانلود

دانلود دانلود مقاله خاک

با کیفیت ترین دانلود مقاله خاک , دانلود دانلود مقاله خاک  , سایت دانلود دانلود مقاله خاک

 

دانلود مقاله خاک

دانلود-مقاله-خاکلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مقدمه :
‏خاک‌ها مخلوطی از ‏مواد ‏معدنی ‏و ‏آلی ‏می‌باشند که از ‏تجزیه و تخریب سنگ‌ها ‏در نتیجه هوازدگی ‏بوجود می‌آیند که البته نوع و ترکیب خاک‌ها در مناطق مختلف بر حسب شرایط ناحیه فرق ‏می‌کند. مقدار آبی که خاک‌ها می‌توانند بخود جذب کنند. از نظر ‏کشاورزی ‏و همچنین در ‏کارخانه‌های راه‌سازی ‏و ساختمانی دارای ‏اهمیت بسیاری است که البته این مقدار در درجه اول بستگی به اندازه دانه‌های خاک ‏دارد.
‏هرچه دانه خاک ریزتر باشد، ‏آب ‏بیشتری را به خود جذب می‌کند که ‏این خصوصیت برای کارهای ‏ساختمان‌سازی ‏مناسب نیست. بطور کلی خاک خوب ‏و حد واسط از دانه‌های ریز و درشت تشکیل یافته است. تشکیل خاک‌ها به گذشت زمان ، ‏مقاومت سنگ اولیه یا سنگ مادر ، ‏آب و هوا ‏، فعالیت ‏موجودات زنده ‏و بالاخره ‏توپوگرافی ‏ناحیه‌ای که خاک در آن تشکیل ‏می‌شود بستگی دارد.
‏عوامل موثر در ‏تشکیل خاک
‏سنگ‌های اولیه یا سنگ مادر :
‏کمیت و کیفیت خاک‌های حاصل از سنگ‌های ‏مختلف اعم از ‏سنگهای آذرین ‏، ‏رسوبی ‏و ‏دگرگونی ‏به کانی‌های تشکیل دهنده سنگ ، آب و ‏هوا و عوامل دیگر بستگی دارد. خاک حاصل از تخریب کامل سیلیکاتهای دارای ‏آلومینیوم ‏و همچنین ‏سنگهای فسفاتی ‏از لحاظ صنعتی و کشاورزی ارزش ‏زیادی دارد. در صورتیکه خاک‌هایی که از تخریب سنگ‌های دارای کانی‌های مقاوم (از ‏قبیل ‏کوارتز ‏و ‏غیره) در اثر تخریب شیمیایی پدید آمده‌اند و غالبا شنی و ماسه‌ای می‌باشند فاقد ‏ارزش کشاورزی می‌باشند.
‏ارگانیسم :
‏تمایز انواع خاک‌ها از ‏نقطه نظر ‏کشاورزی ‏به نوع و مقدار ‏مواد آلی (‏ازت و کربن) موجود در آن بستگی ‏دارد. ‏نیتروژن ‏موجود در ‏اتمسفر ‏بطور مستقیم قابل استفاده برای گیاهان نمی‌باشد. بلکه ‏ترکیبات نیتروژن‌دار ‏لازم برای رشد ‏گیاهان ‏باید به شکل قابل حل در خاک وجود داشته باشد که این عمل در خاک‌ها بوسیله برخی از ‏گیاهان و ‏باکتری‌ها ‏انجام می‌شود. خاک‌ها معمولا ‏دارای یک نوع ‏مواد آلی کربن‌دار ‏تیره رنگی هستند که ‏هوموس ‏نامیده می‌شوند و از بقایای گیاهان ‏بوجود می‌آید.
‏زمان :
‏هر قدر مدت عمل تخریب کانی‌ها و سنگ‌ها بیشتر باشد عمل تخریب ‏فیزیکی و شیمیایی کاملتر انجام می‌گیرد. زمان تخریب کامل بسته به نوع ‏سنگ ‏، ساخت و بافت سنگ‌ها و
‏2
‏نیز ترکیب و ‏خاصیت تورق کانی‌ها ‏متفاوت می‌باشد ولی بطور ‏کلی سنگهای رسوبی خیلی زودتر تجزیه شده و به خاک تبدیل می‌شوند، در صورتیکه سنگهای ‏آذرین مدت زمان بیشتری لازم دارند تا تجزیه کامل در آنها صورت گرفته و به خاک تبدیل ‏گردند.
‏آب و هوا :
‏وفور آب‌های نفوذی و عوامل آب و هوا از قبیل ‏حرارت ‏، ‏رطوبت ‏و غیره در کیفیت خاک‌ها اثر بسزایی ‏دارند. جریان ‏آبهای جاری ‏بخصوص در زمین‌های شیب‌دار موجب ‏شستشوی خاک‌ها می‌شوند و با تکرار این عمل مقدار مواد معدنی و آلی بتدریج تقلیل ‏می‌یابد. اثر تخریبی اتمسفر همانطور که قبلا بیان گردید روی برخی از ‏کانی‌ها ‏موثر و عمیق می‌باشد و هر قدر رطوبت ‏همراه با حرارت زیادتر باشد شدت تخریب نیز بیشتر می‌گردد.
‏توپوگرافی ‏محل تشکیل خاک :
‏اگر محلی ‏که خاک‌ها تشکیل می‌شوند دارای شیب تند باشد در نتیجه مواد تخریب شده ممکن است ‏بوسیله آبهای جاری و یا عامل دیگری خیلی زود بسادگی از محل خود بجای دیگری حمل ‏گردند و یا شستشو بوسیله آبهای جاری و یا عامل دیگری خیلی زود بسادگی از محل خود ‏بجای دیگری حمل گردند و یا شستشو بوسیله آبهای جاری باعث تقلیل مواد معدنی و آلی ‏خاک‌ها شود در نتیجه این منطقه خاک‌های خوب تشکیل نخواهند شد. ولی برعکس در محل‌های ‏صاف و مسطح که مواد تخریب شده بسادگی نمی‌توانند به جای دیگری حمل شوند فرصت کافی ‏وجود داشته و فعل و انفعالات بصورت کامل انجام می‌پذیرد.
‏مواد تشکیل دهنده خاک‌ها

 

دانلود فایل

 

پکیج دانلود مقاله خاک
 خرید دانلود مقاله خاک
 سایت دانلود مقاله خاک
 بهترین دانلود مقاله خاک
دانلود مقاله خاک , پاورپوینت دانلود مقاله خاک , دانلود مقاله خاک , دانلود دانلود مقاله خاک ,فایل دانلود مقاله خاک , ورد دانلود مقاله خاک ,محصول دانلود مقاله خاک ,
مقالات فارسی مختلف

دیدگاهتان را بنویسید