دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو-دانلود

دانلود دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو

با کیفیت ترین دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو , دانلود دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو  , سایت دانلود دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو

 

دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو

دانلود-مقاله-زندگي-ناصرخسرولینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏انسان موجودی قابل تکامل و مستعد برای تحول است ، اما براستی بسیار اندک هستند کسانی که توانست‏ه‏ باشند متحول شوند و همچون ‏بودا ، ابراهیم ادهم و معدودی دیگر، از زندگانی خاصی دست کشند و به حقیقتی متعالی پی برده ، بقیه عمر را بر سر آن گذارند . این هجرت درونی و جهاد اکبر فیضی است که کمتر انسانی از آن مستفیض شده است و چشمه ای است که سیراب شدگان از آن چشمه معدودند .
‏تمدن ایرانی همواره و در همه جا به فرهنگ و ادبیات اصیل خود شناخته شده است . درمیان این فرهنگ کهنه چهره های ادبی بزرگی وجود داشته اند که این چهره ها و سرمایه های گرانبهای ادبیات ایران در ‏طی زمان همچنان جاویدان مانده اند و همواره در فرهنگ مردم سرزمین خود تأثیر گذار بوده اند و آشنا شدن با زندگی این بزرگان تاریخ ادب ایران می تواند راهی باشد برای زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی .
‏چرا که شاعران و نویسندگان بزرگ ایرانی برای هر یک از مجموعه های گرانبهایی که از خود بر جای گذاشته اند رنجها و محنتهای فراوانی برده اند . مانند ناصرخسرو قبادیانی که از مردان بزرگ فرهنگ فارسی می باشد .
‏برخواستم از جای و سفر پیش گرفتم
‏ ‏نزخانه م یاد آمد و نز گلشن و منظر
‏پس بر‏ ‏عهدۀ ‏ماست که در حفظ و نگهداری از گنجینه های با ارزش بزرگان ادب جهان و همچنین آشنا شدن با زندگی آنها و انتقال این دانسته ها به نسل بعد بکوشیم .
‏د‏ر محضر خسرو :
‏حکیم ابو معین ناصر خ‏س‏رو قبادیانی ملقب به‏ ‏«‏ حجت ‏»‏ از گویندگان و شاعران توانای زبان فارسی در دورۀ سلطان محمود غزنوی است . حکیم ناصر خسرو در سال 394 هجری قمری در قبادیان از توابع بلخ متولد شد . او از خاندان محتشمی بود و ثروتی در بلخ داشت و از کودکی به کسب علوم و آداب اشتغال ورزید و پس از کسب علوم در جوانی به دربار سلاطین و امرا راه یافته و به مراتب عالی رسیده و به کارهای دیوانی مشغول بوده است .
‏خسرو پسر حارث از خاندانهای سرشناس و مورد احترام قریۀ قبادیان بود . قبادیان ناحیه ای از نواحی تابعه شهر بلخ در کنار یکی از شاخه های رود جیحون بنا شده بود و دارای چشمه های معروف آب شیرین ، باغات مصفا ، کشاورزی چشمگیر و درختهایی مخصوص بود که ‏برگهایش در زمستان نیمی قرمز و نیمی سبز می شد و به چهر‏ۀ برف گرفتۀ روستا رنگی زیبا ‏ ‏می زد‏ . رود اصلی شهر بلخ به دوازده شاخه تقسیم می شد که یکی از آنها بنام ” عزبنکی ” بود و آبرسانی این منطقه را بعهده داشت . اهالی روستا عموماً مسلمان و ایرانی الاصل بودند و گروهی از ا‏عراب ‏ ‏بنی تمیم هم از سال 32 هجری ک‏ه شهر بلخ توسط‏ ” احنف ابن قیس “‏ ‏فتح شده و در زمرۀ ‏ ‏سرزمین های اسلامی در آمده بود در همین منطقه سکنا گزیده بودند . کار مردم کشاورزی و دامداری بود و چتر وسیعی از صمیمیت ، خلوص و روابط عاطفی ‏ ‏بر سر‏ ‏منطقه سایه‏ ‏می‏ ‏گستراند .
‏اهالی این روستا ، همچون دیگرمناطق مشابه ، معمولاً سالی یکبار، برای بررسی مسائل عمومی شان در ‏محضر بزرگی‏ از بزرگان قریه جمع می شدند ؛ هر کس ‏حرفی داشت می زد و تصمیمهای همگانی گرفته می شد . اکنون ( ذیقعدۀ سال 394 هجری برابر با تیرماه سال 382 شمسی ) مجمع سالانه مردم قبادیان در حضور خسرو فرزند حارث ، که از دبیران و افراد مورد اعتماد حکومت سامانیان بود ، تشکیل شده است و شربت خنک همراه با دانه های معروف منطقه و خربزه هایی که اختصاصاً برای خسرو از اطراف نیشابور آورده اند، برای مهمانان مهیا است .

 

دانلود فایل

 

پکیج دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو
 خرید دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو
 سایت دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو
 بهترین دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو
دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو , پاورپوینت دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو , دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو , دانلود دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو ,فایل دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو , ورد دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو ,محصول دانلود مقاله زندگي ناصرخسرو ,
مقالات فارسی مختلف

دیدگاهتان را بنویسید