مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word-دانلود

دانلود مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word

با کیفیت ترین مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word , دانلود مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word  , سایت دانلود مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word

 

مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word

مقاله-خاستگاه-احكام-اخلاقى--wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏خاستگاه احكام اخلاقى
‏اكنون بايد بررسى شود، اخلاق با تاثير شگرفى كه در تغيير حقيقت انسان و سازندگى او دارد، از كجا مايه مى‏‏‏گيرد؟
‏انسان، حقيقتى متفكر و مختار است و معلوم است كه امر اعتبارى نمى‏‏‏تواند حقيقتى خارجى را بسازد; ولى امر اعتبارى با واسطه‏‏‏هايى از امر حقيقى اخذ مى‏‏‏شود; امر اعتبارى براى پيدايش حقايق اعتبارى، زمينه مى‏‏‏شود; يعنى همان طور كه حوادث جهان، كه امور حقيقى و تكوينى است، در گياهان، حيوانات و نباتات مؤثر است و هر كدام كار خود را طبق حوادث خارج، تنظيم مى‏‏‏كنند، انسان هم كارهاى خود را طبق حوادث خارج، تنظيم مى‏‏‏كند، وامور اعتبارى وى منشا حقيقى و تكوينى دارد.
‏بايدها و نبايدهاى اخلاقى
‏از آن جا كه انسان موجودى ادراكى است و كارهاى خود را با اختيار و اراده انجام‏‏‏مى‏‏‏دهد تا آن جا كه مى‏‏‏فهمد آنها را بر اساس ‏«‏بايد‏»‏ و ‏«‏نبايد‏»‏ تنظيم مى‏‏‏كند;اما آن جا كه ادراك ندارد خود را آزاد مى‏‏‏پندارد; مثلا مى‏‏‏گويد من در هواى‏‏‏سرد بايد لباس ضخيم بپوشم تا سرما نخورم و در هواى گرم بايد لباس‏‏‏نازك‏‏‏بپوشم تا از گرما آسيب نبينم چنانكه در گرسنگى و سيرى اين چنين است.
‏انسان در فصول گوناگون، تصميمهاى مختلفى مى‏‏‏گيرد و بايدها و نبايدهاى‏‏‏گوناگونى دارد، حتى در شبانه روز نيز بايدها و نبايدهاى گوناگونى دارد;زيرا حوادث يكسان نيست; مثلا گاهى، وقت كار و گاهى وقت استراحت است. اين بايدها و نبايدها از كيفيت‏‏‏برخورد انسان با حوادث، پيدا مى‏‏‏شود; به‏‏‏عبارت ديگر، انسان بايدها و نبايدها را بر اساس روابطى كه بين خود و جهان‏‏‏تكوين مى‏‏‏بيند تنظيم مى‏‏‏كند. اين كه مى‏‏‏گويد: ‏«‏من بايد اين كار را انجام‏‏‏بدهم‏‏»‏، خود وظيفه و توصيه اخلاقى است; اما وقتى مى‏‏‏گويد: ‏«‏من اگر اين كار را بكنم، چنين اثرى دارد و اگر آن كار را نكنم، آن اثر را ندارد‏»‏ كار اخلاقى نيست.
‏3
‏واقعيت مسائل اخلاقى‏
‏همان طور كه خوبى و بدى پزشكى از روى سليقه نيست‏‏‏بلكه بر اساس علم وعلت‏‏‏است، خوبى و بدى مسائل اخلاقى نيز بر اساس تجرد روح و واقعيت است‏‏‏نه‏‏‏از روى سليقه; و چون بر اساس واقعيت است، برهان پذير است‏ (2) ‏چنانكه در ضمن مباحث آينده به آن اشاره خواهد شد; اما ‏«‏مباحات‏‏»‏ و چيزهاى حلال، سليقه پذير است; مثلا، انسان سالم در كنار سفره‏‏‏اى كه چند نوع غذا در آنجا وجود دارد در انتخاب غذا آزاد است. اگر غذا سالم باشد و براى او زيانبار نباشد، او هر يك از آنها را بر اساس سليقه خود مصرف مى‏‏‏كند يا اگر انواع و رنگهايى از لباس وجود داشته باشد و پوشيدن هيچ يك هم ضررى نداشته باشد، در انتخاب نوع و رنگ لباس بر اساس سليقه خود عمل مى‏‏‏كند و انسان در موارد ‏«‏منطقة الفراغ‏‏»‏ آزاد است.
‏در مسائل حلال و حرام نيز چنين است. اگر امر حلالى به چند صورت وجود داشته باشد، آنجا سخن از انتخاب و آزادى است; اما بين حلال و حرام، سخن از انتخاب و آزادى نيست; اگر چه انسان تكوينا آزاد است ولى تشريعا آزاد نيست و يقينا يكى از اينها به حال او زيانبار و ديگرى، سودمند است; چون همه كارها نسبت‏‏‏به روح مجرد انسان، يكسان نيست. از اين جا مسئله حسن و قبح، خير و شر، و … مطرح مى‏‏‏شود و آن كسى كه از رابطه اين اعمال با روح انسان، با خبر است هم به عنوان ‏«‏بايد و نبايد‏»‏ دستورالعمل اخلاقى و هم به عنوان ‏«‏بود و نبود‏»‏، گزارش نظرى مى‏‏‏دهد.
‏منشا كلى بودن اصول اخلاقى‏
‏در قرآن كريم و سنت معصومين (عليهم السلام) اين دو راه يعنى بايد و نبايد و بود ونبود كاملا محسوس است. آنان هم از راه بود و نبود هشدار تلويحى داده و تهديدضمنى كرده و گفته‏‏‏اند: انجام اين كار، پايانش هلاكت و شقاوت، و آن‏‏‏كار، پايانش حيات و سعادت است و هم مستقيما دستور تحريم يا ايجاب (بايدو نبايد) داده‏‏‏اند; همان دو كارى كه پزشك مى‏‏‏كند در ادله نقلى اعم از قرآن‏‏‏وروايت ديده مى‏‏‏شود; و از همين جا اصول كلى اخلاق، نشئت مى‏‏‏گيرد وچون اين اصول براى شخص معينى نيست‏‏‏بلكه براى انسان از آن جهت كه ‏«‏انسان‏‏»‏است، يعنى براى فطرت آدمى است و اين فطرت در همگان وجود دارد:

 

دانلود فایل

 

پکیج مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word
 خرید مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word
 سایت مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word
 بهترین مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word
مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word , پاورپوینت مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word , مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word , دانلود مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word ,فایل مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word , ورد مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word ,محصول مقاله خاستگاه احكام اخلاقى word ,
معارف

دیدگاهتان را بنویسید