برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص-دانلود

دانلود برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص

با کیفیت ترین برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص , دانلود برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص  , سایت دانلود برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص

 

برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص

برنامه‌ريزي-حمل-و-نقل-شهري-103-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 122 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل شهري
‏مقدمه
‏برنامه‏‌‏ريزي فعاليتي است كه توسط انسانها و براي آنها انجام مي‏‌‏شود. برنامه‏‌‏ريزي آينده‏‌‏گرا بوده و خوش‏‌‏بينانه است. برنامه‏‌‏ريزي شهري و منطقه‏‌‏اي شامل تنظيم الگوهاي قضايي در راستاي زمان است. آرايش فضاها برنامه‏‌‏ريزي نيست: بلكه هدف فرآيند ديگري است كه فرايند برنامه‏‌‏ريزي نام دارد. برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل قسمتي از اين فرايند است.
‏طي 30 سال اخير حجم وسيعي از اطلاعات جمع‏‌‏آوري شده و كتابها و مقاله‏‌‏هاي زيادي درباره فرايند برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل نوشته شده است. ‏چند نمونه از اين كتابها جزو مراجع آورده شده و به خوانندگان علاقه‏‌‏مند توصيه مي‏‌‏شود به آنها رجوع كنند. يكي از اين مراجع مقدمه‏‌‏اي بر پيش‏‌‏بيني تقاضاي حمل و نقل شهري (متن خودآموز) است كه بخشي از مطالب اين فصل با تغييرات از آن گرفته شده است (1977، FHWA‏).
‏برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل شهري فرايندي است كه به تصميم‏‌‏گيري درباره سياستها و برنامه‏‌‏هاي حمل و نقل منجر مي‏‌‏شود. هدف از فرآيند برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل، تهيه اطلاعات موردنياز براي تصميم‏‌‏گيري درباره زمان و مكان اصلاحاتي است كه بايد در سيستم حمل و نقل ايجاد شود تا سفر و الگوهاي توسعه زميني، هماهنگ با اهداف و مقاصد جامد ترفيع و بهبود يابند.
‏برنامة كاري هماهنگ دو نقش دارد. كليه اقدامات برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل شهري و وابسته به حمل و نقل را كه براي سال بعد يا دو سال بعد پيش‏‌‏بيني مي‏‌‏شود، مشخص مي‏‌‏كند و كارهايي را كه با ياري دولت مركزي بايد انجام شود تعيين مي‏‌‏كند.
‏طرح جامع حمل و نقل
‏در تدارك جامع حمل و نقل به منظور هدايت اصلاحات در سيستم حمل و نقل، دو بخش وجود دارد. بخش مديريت سيستمهاي حمل و نقل و بخش بلندمدت كه اين دو براي تعيين برنامة اصلاح حمل و نقل با يكديگر همكاري مي‏‌‏كنند.
‏1- بخش مديريت سيستمهاي حمل و نقل
‏كلمه كليدي در اينجا مديريت است. بخش مديريت سيستمهاي حمل و نقل تا آنجا كه امكان دارد به مؤثرسازي سيستمهاي حمل و نقل موجود و به پيش‏‌‏بيني نيازهاي كوتاه مدت حمل و نقل مي‏‌‏پردازد. خودروها، تاكسي‏‌‏ها، كاميونها، پايان‏‌‏ها، حمل و نقل عمومي، عابران پياده و دوچرخه‏‌‏ها، همگي بخشهايي از سيستم حمل و نقل شهري هستند. چهار استراتژي اصلي براي افزايش كارايي سيستم عبارت از: اقدامهايي براي اطمينان از استفاده مؤثر از فضاي موجود جاده، اقدامهايي براي كاهش استفاده از وسيله نقليه در مناطق پر ازدحام، اقدامهايي براي افزايش خدمات حمل و نقل عمومي و اقدامهايي براي اصلاح كارايي مديريت داخلي.
‏ابزار برنامه‏‌‏ريزي براي استفاده برنامه‏‌‏ريزان حمل و نقل به منظور تجزيه و تحليل جزئيات راه‏‌‏حلها و ارائه توصيه‏‌‏هاي منطقي به تصميم‏‌‏گيرندگان توسعه يافته‏‌‏اند. به دليل اهميت اين بخش، فصلي جداگانه به اين عنوان اختصاص يافته است.
‏2
‏2- بخش بلندمدت
‏به منظور تأمين نيازهاي بلندمدت حمل و نقل در منطقة شهري، بخش بلندمدت، تسهيلاتي را كه بايد ساخته شود و همچنين تغييرات اساسي در تسهيلات موجود و سياستهاي راهبردي بلندمدت را شناسايي مي‏‌‏كند. اين بخش از برنامه‏‌‏ريزي حمل و نقل براي مثال، ممكن است سياستهاي آيندة گسترش كاربري زمين را با اضافه كردن يك مسير بزرگراه با راه‏‌‏اندازي سيستم اتوبوس بررسي كند.
‏همچنين در بخش مديريت سيستم حمل ونقل، بيش از آنكه تصميمي اتخاذ شود بايد گزينه‏‌‏هاي بلندمدت متعددي مورد ارزيابي قرار گيرد. بنابراين ابزار برنامه‏‌‏ريزي براي تجزيه و تحليل گزينه‏‌‏هاي بلندمدت بايد پيشرفت كند. اين ابزار همچنين اطلاعاتي را ارائه مي‏‌‏دهد كه به تصميم‏‌‏گيرندگان كمك مي‏‌‏كند تا بهترين راه‏‌‏حلها را انتخاب كنند. به عبارت ديگر پيش‏‌‏بيني تقاضاي سفر نقش مهمي را به عنوان كمك‏‌‏كننده به ابزار برنامه‏‌‏ريزي مورد استفاده در ارزيابي راه‏‌‏حلها بازي مي‏‌‏كند.
‏اصلاح طرح
‏پس از آنكه بخشهاي طرح بلندمدت انتخاب شد، طرح مورد بررسي جزيي قرار مي‏‌‏گيرد. براي مثال، دالاني كه قرار است توسعه در آن صورت پذيرد، ‏با جزئيات بيشتر و همراه با ساير انواع فناوي (مانند اتوبوس يا حمل و نقل عمومي سريع) و همچنين مطالعات مرحله‏‌‏بندي ساير پروژه‏‌‏ها بررسي مي‏‌‏شود. پيش‏‌‏بيني تقاضاي سفر در اينجا نقش مهمي را در بهبود برآوردهايي مانند ميزان مسافر، مناطق خريد و فروش، ازدحام و حركتهاي گردشي باز مي‏‌‏كند.
‏برنامة بهبود سيستم حمل و نقل
‏پس از انتخاب مديريت سيستمهاي حمل و نقل و بخشهاي بلندمدت و همچنين پس از اصلاح طرح، برنامه بهبود سيستم حمل و نقل ارائه مي‏‌‏شود. اين برنامه اطمينان مي‏‌‏دهد كه طرح حمل و نقل در وضعيتي بسامان و مؤثر تحقق پيدا خواهد كرد و وضعيت بهبود سيستم حمل و نقل را در چند سال آينده نشان مي‏‌‏دهد. اين برنامه دو بخش اصلي دارد: بخش مرحله‏‌‏بندي شدة چند ساله و بخش ساليانه.
‏بخش مرحله‏‌‏بندي شدة چند ساله، جنب‏ه‏‌‏هاي اصلي برنامه را براي 3 تا 5 سال آينده مشخص مي‏‌‏كند. اين بخش در ميان پروژه‏‌‏هاي تعيين شده اولويتها را براي اجرا مشخص كرده، پروژه‏‌‏ها را بر طبق مرحله‏‌‏بندي مناسبي گروه‏‌‏بندي كرده و براوردهاي هزينه و درآمدها را براي دورة برنامه ارائه مي‏‌‏دهد.
‏بخش ساليانه جزئيات پروژه‏‌‏هايي را كه قرار است ظرف سال آينده اجرا شود، مشخص مي‏‌‏كند. براي هر پروژه‏‌‏اي، بخش ساليانه شامل موارد ذيل است:
‏1- توضيح اساس
‏3
‏2- هزينه موردنياز
‏3- منابع درآمد
‏4- سازمان محلي مسؤول اجراي برنامه
‏فرآيند استمرار
‏فرآيند استمرار شامل نظارت بر تغييراتي است كه اصلاح طرح حمل و نقل را ضروري مي‏‌‏كنند و بروز كردن اطلاعاتي كه پايه برنامه‏‌‏ريزي است و همچنين بروز كردن روشهاي مورد استفاده در طراحي حمل و نقل- شامل روشهاي پيش‏‌‏بيني سفر- و گزارش دادن اقدامها و يافته‏‌‏ها.
‏بررسيهاي مربوط به حمل و نقل در كليه مناطق با بيش از 50000 نفر جمعيت صورت گرفته است. برنامه‏‌‏ريزان فهرستي از ويژگيهايي را تهيه كرده‏‌‏اند كه سفر در مناطق شهري را تحت تأثير قرار مي‏‌‏دهد. اين فهرست كه پايگاه داده‏‌‏ها را تشكيل مي‏‌‏دهد، شامل موارد ذيل است:
‏1- جمعيت
‏2- كاربري زمين
‏3- فعاليت اقتصادي
‏4- سيستمهاي حمل و نقل
‏5- سفر
‏6- قوانين و مقررات
‏7- منابع مالي
‏8- ارزشهاي جامعه
‏در فرآيند استمرار، يكي از وظايف اصلي بروز كردن اين فهرستها براي اطمينان از كامل بودن و دقت پايگاه داده‏‌‏ها براي برنامه‏‌‏ريزي است. اين بروز كردن با استفاده از منابع ثانويه‏‌‏اي مانند آمار موجو د يا از طريق نمونه‏‌‏هاي كوچك آمارگيري انجام مي‏‌‏شود. آمارگيري در مقياس بزرگ به دليل هزينة بالا امكان‏‌‏پذير نيست. نظارت و كنترل تغييرات بسيار مهم است. براي مثال، تصميم براي ساخت مركز خريد اصلي يا استاديوم ورزشي در شهر يا نزديك آن، الگوهاي ترافيك و سرانجام طرح حمل و نقل را تحت تأثير قرار مي‏‌‏دهد. در فرايند استمرار، سيستم حمل ونقل و عملكرد آن را كنترل مي‏‌‏كنيم: از طريق مطالعة دقيق رفتار سفر اشخاص و ارتباطات. براي پيش‏‌‏بيني تعداد سفرهايي كه مردم انجام خواهند داد، جايي كه خواهند رفت و روش حمل و نقلي و مسير انتخابي، روابط توسعه يافته است. اين روابط پاية پيش‏‌‏بيني تقاضاي سفر بوده و در صورتي كه لازم باشد، در چارچوب فرايند استمرار، بازنگري و ارزيابي مي‏‌‏شود.
‏فرايند استمرار تضمين مي‏‌‏كند كه طرح حمل و نقل به نيازهاي حمل و نقل منطقه پاسخ مي‏‌‏دهد (نيازهايي كه دائما در حال تغيير است). فعاليت و تلاش موردنياز در فرايند استمرار، به اندازه منطقه شهري و پيچيدگي مشكلات آن بستگي دارد.
‏4
‏مرور نيازهاي اطلاعاتي
‏پيش از آغاز فرآيند پيش‏‌‏بيني، تلاش قابل ملاحظه‏‌‏اي براي گردآوري اطلاعات موردنياز براي فرآيند پيش‏‌‏بيني ضروري است. اين نيازهاي اطلاعاتي شامل بخشهاي متنوعي است مانند تعيين منطقه‏‌‏اي كه براي آن پيش‏‌‏بيني انجام مي‏‌‏شود و مو اردي مانند اطلاعات مشروح خيابانها و مسيرهاي اتوبوس. براي درك فرآيند پيش‏‌‏بيني سفر و اصطلاحات آن، توضيح مختصري از اطلاعات موردنياز ضروري است. با توجه به موضوع بالا، نيازهاي اطلاعاتي به چهار طبقة گسترده ‏تقسيم شده است كه در ذيل مي‏‌‏آيد:
‏1- ناحيه مطالعاتي
‏2- ‏فعاليتهاي شهري
‏3- سيستم حمل و نقل
‏4- مسافرت
‏با آگاهي از اين چهار طبقه اطلاعات، برنامه‏‌‏ريز حمل و نقل، اطلاعات موردنيزا را براي شروع فرآيند پيش‏‌‏بيني تقاضاي سفر در اختيار دارد.
‏محدوده مطالعه
‏تعريف مرزهاي محدودة مطالعه: روشن است كه پيش از پيش‏‌‏بيني سفر در يك ناحيه شهري، برنامه‏‌‏ريز بايد بدقت ناحيه مورد بررسي را تعيين كند. معمولا منطقه مطالعه شامل كل زمين توسعه يافته به اضافة زمين توسعه نيافته‏‌‏اي است كه منطقه شهري در 20 تا 30 سال آينده آن را در بر مي‏‌‏گيرد. محدودة ناحيه مطالعه با استفاده از خط كمربندي علامتگذاري مي‏‌‏شود. علاوه بر در نظر گرفتن رشد آينده، ترسيم خط كمربندي بايد مواردي مانند بخشهاي سياسي، مرزهاي مناطق آماري و محدوده‏‌‏هاي طبيعي را در نظر بگيرد. خط كمربندي بايد تعداد محدودي از جاده‏‌‏ها را قطع كند كه اين كار، موجب صرفه‏‌‏جويي در تعداد مصاحبه‏‌‏هاي اطلاعاتي موردنياز در مراحل بعدي مي‏‌‏شود.
‏تقسيم ناحيه براي پيش‏‌‏بيني محدوده مطالعه بايد به واحدهاي كوچكتري تقسيم شود تا برنامه‏‌‏ريز بتواند اطلاعات مربوط به فعاليتها، سفر و حمل و نقل را به محلهاي واقعي در محدوده تحت مطالعه پيوند دهد. واحدهاي تجزيه و تحليل حمل و نقل به عنوان مناطق شناخته مي‏‌‏شوند. مناطق از نظر اندازه، بسته به تراكم يا ماهيت گسترش شهري با يكديگر تفاو‏ت دارند. در منطقه تجاري مركزي (CBD‏)، ممكن است مناطق به كوچكي يك ساختمان و در ناحية توسعه نيافته ممكن است به بزرگي 10 مايل مربع يا بيشتر باشند. ناحيه‏‌‏اي با جمعيت يك ميليون نفر ممكن است 600 تا 800 منطقه داشته باشد و ناحيه‏‌‏اي اب 200،000 نفر جمعيت ممكن است 150 تا 200 منطقه داشته باشد. سعي مي‏‌‏شود مناطق تا حد امكان فعاليتهاي مشابه شهري داشته باشند: براي مثال ممكن است منطقه‏‌‏اي بكلي مسكوني، تجاري، صنعتي و غيره باشد همچنين در تعيين مناطق بايد محدوده‏‌‏هاي طبيعي و آماري را در نظر گرفت.

 

دانلود فایل

 

پکیج برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص
 خرید برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص
 سایت برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص
 بهترین برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص
برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص , پاورپوینت برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص , برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص , دانلود برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص ,فایل برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص , ورد برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص ,محصول برنامه‌ريزي حمل و نقل شهري 103 ص ,
دانلود تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید