تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص-دانلود

دانلود تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص

با کیفیت ترین تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص , دانلود تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص  , سایت دانلود تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص

 

تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص

تحقیق-احكام-ولايي-در-حكومت-علوي-35-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏احكام ولايي در حكومت علوي
‏مقدمه‏
‏احكام حكومتي و احكام اوليه‏
‏احكام حكومتي (ولايي)‏
‏الف) احكام اداري ـ سازماني‏
‏ب) احكام اجتماعي‏
‏1ـ برخود قاطع با دشمنان داخلي‏
‏عفو بازماندگان جنگ جمل‏
‏تخريب اماكن فتنه و فساد‏
‏2ـ مبارزه با خرافات‏
‏اخراج قصه سرايان از مسجد‏
‏برخورد با پيشگويان‏
‏شكستن نهادهاي يهوديان‏
‏3ـ برخورد با انحرافات فكري و عملي‏
‏مبارزه با صوفيگري‏
‏شكوه از رواج بدعتها‏
‏4ـ مبارزه با انحرافات اخلاقي‏
‏جداسازي معابر عمومي‏
‏جلوگيري از نشستن مردان در معابر عمومي‏
‏مجازات منحرفان و متجاوزان به حريم اخلاق جامعه‏
‏5ـ برخورد با تخلفات اجتماعي‏
‏ج) احكام اقتصادي‏
‏1ـ جعل ماليات‏
‏2ـ تعيين مقدار جزيه و خراج‏
‏3ـ معافيت مالياتي‏
‏4ـ تحليل خمس و انفال‏
‏5ـ پرداخت بدهي بدهكاران و نياز فقيران‏
‏6ـ رونق اقتصادي‏
‏7ـ نظارت بر فعاليتهاي اقتصادي‏
‏8ـ مبارزه با محتكران‏
‏9ـ ايجاد محدوديت شغلي‏
‏10ـ قيمت گذاري اجناس‏
‏11ـ ضمانت بعضي از مشاغل‏
‏12ـ ضرب اولين سكه اسلامي‏
‏13ـ پذيرش پرداخت زكات به اختيار مردم‏
‏د) احكام قضايي‏
‏1ـ حدّ سارق بيت المال‏
‏2ـ مجازات منكران رسول خدا(ص)‏
‏3ـ سپردن بدهكار به طلبكاران‏
‏4ـ عفو سارق‏
‏جمع بندي و نتيجه گيري‏
‏مصلحت فرد يا جامعه؟‏

‏مقدمه
‏امام علي(ع) در دوران حكومت كوتاه خود، جز به حاكميت اسلام و اجراي احكام و قوانين
آن نمي انديشيد تا در پرتو آن “عدالت در جامعه” برقرار شده و مردم در جامعه اي سالم و عادلانه
به “رشد و كمال معنوي” نايل شوند. هر چند موانع فراواني از سوي افراد و جريانات مختلف
ايجاد شد و حضرت براي رسيدن به هدف مقدس فوق، توفيق كامل نيافت، اما گفتار و سيره او را
در اداره جامعه، الگوي روشني براي مسلمانان، بلكه بشر به ارمغان گذاشت.
‏احكام و دستورهايي كه از سوي حضرت در عرصه هاي گوناگون اجتماعي و سياسي و
اقتصادي و يا نظامي صادر مي شد، در يك دسته بندي كلي دو گروهند:
‏گروه اول: ‏دستورهايي كه بر اساس آيات قرآن و سنت رسول خدا(ص) به عنوان تحقق
حكم شرعي انجام مي شد.
‏نامه ها و سخنرانيهاي حضرت، موارد فراواني از اين قبيل دستورها و احكام را در بر دارد.
دستور اقامه نماز، روزه داري، پرداخت زكات و دهها نمونه ديگر، در زمره اين گروه اند. در اين
عرصه امام علي(ع) شأن ابلاغ احكام الهي را دارد و مردم را به انجام دستورهاي الهي تشويق
مي كند.
‏گروه دوم: ‏احكام و دستورهايي است كه از امام(ع) به عنوان حاكم جامعه و مجري قوانين و
مقررات اسلامي و بر اساس مصالحي كه تشخيص مي داد، صادر مي شد؛ احكامي كه معمولاً در
اوضاع گوناگون زماني و مكاني و بنا بر مقتضيات از سوي حاكمان و مديران جامعه مقرر و به اجرا
گذاشته مي شود. از اين دسته احكام، به احكام حكومتي، ولايي و سلطاني ياد مي شود.
‏|376|

‏احكام حكومتي و احكام اوليه
‏احكام حكومتي تفاوتهايي با احكام دسته اول (اوليه) دارند كه به پاره اي از آنها اشاره
مي شود:
‏1ـ ‏احكام اوليه، قوانين و مقررات كلي است كه به نحو قضاياي حقيقيه جعل شده، ولي احكام
حكومتي، جزئي بوده و در اوضاع مختلف صادر مي شود و از قبيل قضاياي شخصيه است.
‏2ـ ‏دسته اول، قوانين و مقررات ثابتي بوده و در اوضاع مختلف تغيير نمي كنند، چون تابع مصالح و مفاسد واقعي اند كه از سوي خداوند (قانونگذار) مورد توجه قرار گرفته و بر آن اساس جعل شده اند، ولي دسته دوم متغيرند و در اوضاع گوناگون تغيير مي كنند، زيرا به تناسب مصالح وضع موجود، انديشيده مي شوند.
‏از بيان فوق روشن مي شود احكام حكومتي هرچند در مبحث قضاوت مورد توجه فقها قرار
گرفته و بعضي از آنان تعريفي متناسب با قضاوت ارائه كرده اند، ‏[1]‏ اما اختصاص به قضا نداشته و
اعم از آن است. از همين رو فقيه برجسته، صاحب جواهر در تعريف “حكم حكومتي” مي گويد:
‏”انشاء انفاذ مِن الحاكم ـ لا منه تعالي ـ لحكم شرعيٍ اَو وضعيٍ اَو موضوعهما في
شييء مخصوص، و لكن هل يشترط فيه مقارنته لفصل الخصومة (اي اَن يكون في
خصوص القضاء) كما هو المتيقن مِن ادلّته لا اقل من الشك و الاصل عدم ترتب الآثار
علي غيره، اَو لا يشترط لظهور قوله(ع): “اني جعلته حاكماً” في اَنّ له الاِنفاذ و الاِلزام
مطلقاً و يندرج فيه قطع الخصومة”. ‏[2]‏
‏از بيان صاحب جواهر چند نكته استفاده مي شود:
‏اولاً ‏: حكم حكومتي از سوي حاكم انشا مي گردد، نه خداوند به عنوان قانونگذار؛
‏ثانياً ‏: متعلق اِنشاء حاكم، حكم تكليفي است يا حكم وضعي و يا موضوع يكي از آن دو؛
‏ثالثاً ‏: همان طور كه احتمال دارد حكم حاكم، مخصوص باب قضاوت باشد، احتمال دارد اعم
باشد، كه در اين صورت شامل باب قضاوت هم خواهد شد.
‏امام خميني از فقهايي است كه از آيات و روايات، اعم بودن دايره حكم حاكم را از باب
قضاوت استفاده كرده و آن را مدلّل ساخته است. ‏[3]‏
‏|377|

‏احكام حكومتي (ولايي)
‏بر آنيم كه نمونه هايي از احكام حكومتي امام علي(ع) را كه در دوران حكومت خويش، وضع
و ابلاغ و يا به اجرا گذاشت، مرور كنيم. برخي از اين احكام به امور قضايي، برخي اقتصادي،
بعضي اجتماعي و يا اداري و سازماني دولت اسلامي مربوط مي شود. شايد بعضي از احكام كه
مطرح مي شود، به طور قطعي حكم حكومتي نباشد و بعضي از علما تفاسير يا توجيهات ديگري
ارائه كرده باشند.

‏الف) احكام اداري ـ سازماني
‏بخشي از احكامي كه از سوي امام علي(ع) در دوران حكومتش صادر شد، احكامي است در
عزل يا نصب استانداران، كارگزاران، مأموران حكومتي، قضات و فرماندهان نظامي.
‏اما به عنوان حاكم جامعه هر شخصي را كه براي ولايت و اداره شهري، به مصلحت
نمي دانست، عزل و شخص ديگري را كه لايق منصب تشخيص مي داد، نصب مي كرد. عزل و
نصب و دستور عملهايي كه ابلاغ مي كرد و احكام مأموريتي كه صادر مي نمود، در زمره احكام
حكومتي قرار مي گيرد.
‏عزل عمر بن ابي سلمه مخزوني از ولايت بحرين و نصب نعمان بن عجلان زرقي به جاي او، ‏[4]‏
عزل اشعث بن قيس، والي آذربايجان و نصب قيس بن سعد، ‏[5]‏ عزل قيس بن سعد بن عباده انصاري
از مصر و نصب محمد بن ابي بكر،

 

دانلود فایل

 

پکیج تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص
 خرید تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص
 سایت تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص
 بهترین تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص
تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص , پاورپوینت تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص , تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص , دانلود تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص ,فایل تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص , ورد تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص ,محصول تحقیق احكام ولايي در حكومت علوي 35 ص ,
دانلود تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید