تحقیق جنگل ( ورد)-دانلود

دانلود تحقیق جنگل ( ورد)

با کیفیت ترین تحقیق جنگل ( ورد) , دانلود تحقیق جنگل ( ورد)  , سایت دانلود تحقیق جنگل ( ورد)

 

تحقیق جنگل ( ورد)

تحقیق-جنگل-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏ا‏مروز در جهان شاهد دستاوردهاي عظيمي در بسياري از زمينه ها هستيم . وضعيت آموزشي، بهداشتي، سطح زندگي و درآمد متوسط سرانه در بعضي نقاط جهان به طور چشمگيري افزايش يافته است . اين پيشرفتها ميانگين طول عمر بشر را افزايش داده و زندگي را راحت تر كرده است . ولي در همين جهان، نيمي از بشريت يعني حدود 3 ميليارد نفر، درآمد روزانه شان كمتر از 2 دلار در روزاست. روزانه 32000 كودك در كشورهاي در حال توسعه بدليل فقرو نداري مي ميرند . از طرف ديگر در همين جهان با مسئله تخريب محيط زيست و منابع طبيعي مواجه هستيم . جنگلها به عنوان يكي از اجزاي محيط زيست از ارزشمندترين منابع طبيعي و سرمايه هاي ملي است كه داراي اثرات اجتماعي – اقتصادي و زيست محيطي فراواني است . در بسياري از مواقع ساكنان جنگلها مردم فقير بوده اند زيرا مردم ساكن جنگل از تغييرات اقتصادي و اجتماعي به دور هستند و در مناطقي زندگي مي كنند كه اقتصاد بازار و پيشرفت تكنولوژي بوجود نيامده يا بسيار آرام است . درمباحث توسعه پايدار معمولاً وجود دور باطلي ميان فقر و تخريب محيط زيست مسلم انگاشته مي شود . به گونه اي كه مردم فقير براي تامين معاش خود به منابع طبيعي بعنوان سهل الوصول ترين منبع تامين معيشت و درآمد پناه برده و آن را با دامداري، استفاده براي تامين انرژي و تغيير كاربري به كشاورزي، بيش از حد مورد بهره برداري قرار مي دهند و افزايش جمعيت نيز اين وضعيت را تشديد مي نمايد و اين باعث كاهش بازده زمين و تخريب منابع طبيعي مي شود و محصولات آنها به لحاظ كمي و كيفي كاهش مي يابد و در نتيجه فقيرتر مي شوند و اين چرخه ادامه مي ياب د. بنابراين فقر و تخريب جنگلها به عنوان دو معضل مهم در كشورهاي در حال توسعه مطرح مي باشد . در مقاله حاضر به بررسي وضعيت جنگلها و ميزان تخريب آنها در ايران و جهان، وضعيت فقر در ايران و جهان ، ارتباط جنگلها و فقر پرداخته و سپس برخي از توانمنديهاي جنگل براي كاهش فقر عنوان شده است.
‏ ‏انهدام جنگل ها‏ی‏ کشور که از آن به عنوان سرمايه ا‏ی‏ غيرقابل بازگشت ياد م‏ی‏ شود از ديد دوستداران محيط زيست بدترين صدمه است که در ربع قرن گذشته به کشور خورده است. آن ها در گزارش ها‏ی‏ خود نشان م‏ی‏ دهند که صحبت از برکندن يک درخت نيست به قول مشير‏ی‏ شاعر” آره جنگل را ب‏يابان‏ م‏ی‏ کنند”
‏دادسرا‏ی‏ رسيدگ‏ی‏ به جرايم زيست محيط‏ی‏ برا‏ی‏ قطع هر له درخت، عاملان را تا حداکثر ۲۵۰ هزارتومان جريمه م‏ی‏‌‏کند؛‏ همزمان، صنايع چوب و کاغذ سال گذشته ۷۵۰ هزار متر مکعب از جنگلها‏ی‏ شمال کشور را مورد “بهره بردار‏ی‏” قرار داده است، که فارس‏ی‏ آن م‏ی‏ شود: نابود‏ی‏ جنگل ها‏ی‏ ا‏ی‏ران‏.
‏بنا‏ بر اطلاعات رسم‏ی‏ سايت سازمان جنگلها و مراتع،سطح کل جنگلها‏ی‏ ايران حدود ۱۲ و نيم ميليون هکتار است، که نزديک شش ميليون هکتار را پوشش م‏ی‏‌‏دهد‏ و سهم هر ايران‏ی‏ از آن، دويست متر مربع است. اين آمار‏ی‏ است که بسيار‏ی‏ از آگاهان، کارشناسان محيط زيست و اقليم شناسان به ‏آن‏ خرده م‏ی‏‌‏گيرند‏.
‏ناصر‏ کرم‏ی‏ اقليم شناس در گفت وگو با “روز” درمورد اين نوع آمارها م‏ی‏ گو‏ی‏د‏: در ايران متاسفانه، سازمان ها‏ی‏ غير دولت‏ی‏ قو‏ی‏ وجود ندارد که بطور مستقل در مورد جنگلها مطالعه کنند و آمار‏ی‏ بدهند که بتوان آنرا به عنوان آمار قابل قبول پذيرفت. در همه جا‏ی‏ دنيا اين سازمانها‏ی‏ غيردولت‏ی‏ هستندکه آمارهايشان از سو‏ی‏ رسانه‌ها وسازمان ها‏ی‏ بين‌المل‏ی‏ مقبول است.
‏به‏ گفته کرم‏ی‏ آمار‏ی‏ که از سو‏ی‏ سازمانها‏ی‏ دولت‏ی‏ اعلام م‏ی‏‌‏شود‏ بسيار خوشبينانه است:” براساس گفته ها،در سال۵۸ ( يک سال پس از انقلاب)،۱۸ تا ۲۱ ميليون هکتارجنگل در کشور وجود داشته است. آمارها‏ی‏ سازمانها‏ی‏ دولت‏ی‏ م‏ی‏ گويند اکنون ۱۲ ميليون هکتار جنگل وجود دارد، درحاليکه” فائو” بر اساس عکسها‏ی‏ فضاي‏ی‏ که در اختيار دارد ميزان جنگل ها را با عکس‌ها‏ی‏ سالها‏ی‏ پيش مقايسه و اعلام کرده است که آن دسته از جنگلها‏ی‏ ايران که م‏ی‏ توان به آنها جنگل اطلاق کرد، تنها ۷ميليون هکتار است.
‏اين‏ درحاليست که تا دوسال پيش، هر ساله دوميليون مترمکعب از جنگلها‏ی‏ کشور مورد بهره بردار‏ی‏ قرار م‏ی‏‌‏گرفت‏ ، که پس از اعتراض ها‏ی‏ پ‏ی‏ درپ‏ی‏ سازمان ها‏ی‏ غيردولت‏ی‏،‏ اين ميزان به گزارش منابع دولت‏ی‏ به کمتر از يک ميليون هکتاررسيد.
‏رحمت‏ قاسم‌زاده مد‏ی‏ر‏ کل دفتر فن‏ی‏ سازمان جنگل ها مدع‏ی‏ است که: ۷۸درصد برداشت چوب از جنگلها‏ی‏ شمال کشور، از مناطق احياي‏ی‏ و جنگلکار‏ی‏ شده، شامل درختان شکسته و ريشه‌کن شده صورت گرفته است.
‏‪‏ ۲۲درصد برداشت چوب از جنگلها‏ی‏ يادشده نيز به مناطق توليد‏ی‏ جنگل اختصاص دارد ک‏ه‏ از چوب استحصال‏ی‏ با درجه کيف‏ی‏ سه و چهار برخوردار است.
‏از‏ سو‏ی‏ ديگر مسئولان در آمار ها‏ی‏ خود در مساحت جنگلها‏ی‏ کشور، زمين ها‏ی‏ زير کشت نهالها‏ی‏ تازه را نيز به حساب م‏ی‏ آورند . بنا به گفته عل‏ی‏ اوسط منتظري، معاون سازمان جنگل ها در امور شمال، وسعت جنگل ها بيش تر شده و به نزديک چهارده ميليون هکتار رسيده است.
‏مناطق‏ جنگل‏ی‏ ايران
‏جنگلها‏ی‏ ايران درچهار منطقه پخش شده اند: ناحيه هيرکان‏ی‏ (خزر‏ی‏) که نوار سبز شمال کشور را تشکيل م‏ی‏‌‏دهد‏. ناحيه ايران و توران‏ی‏ که بطور عمده در مرکز ايران پراکنده اند. ناحيه زاگرس که جنگلها‏ی‏ بلوط غرب کشور را تشکيل م‏ی‏ دهند. ناحيه خليج فارس که در نوار ساحل‏ی‏ جنوب پر‏اکنده‏ است. ناحيه ارسباران‏ی‏ که متشکل از گونه ها‏ی‏ نادر و منحصر به فرد است.
‏به‏ گفته کرم‏ی‏ بر اساس آمار فائو، ايران در کمتر از ربع قرن، بيش از دو سوم جنگلها‏ی‏ خود را ازدست داده است: “بخش قابل توجه‏ی‏ از جنگلها‏ی‏ شمال کشور، قديم‏ی‏ ترين جنگلها‏ی‏ دنيا هستند، سه ميليون سال قدمت دارند، جنگلها‏ی‏ سرخ‌دار مازنداران، از جنگلها‏ی‏ آمازون، سوماترا و گي‏نه‏ هم قديم‏ی‏ ترند. جنگل‏ی‏ که سه ميليون سال در اين منطقه زندگ‏ی‏ کرده، در ربع قرن نابود شده است.”
‏جنگلها‏ی‏ کشور در همه مناطق به شيوه ا‏ی‏ کم و بيش مشابه در حال نابود‏ی‏ است. ساخت سد و جاده، صنايع چوب، آفت ها‏ی‏ گاهگاه‏ی‏ و مردم‏ی‏ که درحاشيه جنگلها زندگ‏ی‏ م‏ی‏ کنند هر يک به نوع‏ی‏ در نابود‏ی‏ جنگلها دخيل است. به گزارش ايرنا به نقل ازمديرکل منابع طبيع‏ی‏ استان کهکيلويه و ب‏وير‏ احمد، سالانه يکهزار و ۶۲ هکتار از عرصه ها‏ی‏ منابع طبيع‏ی‏ در استان کهکيلويه و بويراحمد توسط نهادها ، ادارات و متجاوزين تخريب م‏ی‏‌‌‏شود‏ . همچنين سالانه قريب به ۳۳ هزار و ۹۸۰ اصله درخت بلوط در اين استان بطور غير مجاز قطع م‏ی‏ شود که ۸۰ درصد آن توسط نهادها‏ی‏ دولت‏ی‏ صورت م‏ی‏ گيرد.
‏کرم‏ی‏ م‏ی‏ گويد: در حدود ۹۵ درصد جنگلها‏ی‏ زاگرس، آنچه ۳۰ سال پيش جنگل ناميده م‏ی‏‌‏شد،‏ امروز درختزاران پراکنده ا‏ی‏ است که از نظر تراکم گياه‏ی‏ و زيست بوم‏ی‏ ديگر جنگل محسوب نم‏ی‏‌‏شود‏. ما در زاگرس با طبيعت تباه شده روبرو هستيم.
‏و‏ی‏ افزايش جمعيت کوچندگان وعشايرو مشکل سوخت آنان را از دلايل مهم تخريب جنگلها و کم تراکم شدن آنان م‏ی‏ داند و م‏ی‏ گويد: ايران يک‏ی‏ از ۴ کشور برتر دنيا به لحاظ منابع نفت و گازاست، اما مردم اين کشوربرا‏ی‏ سوخت زمستان بايد درختان را ببرند. يک خانواده پنج نفره در يک ‏سال‏ بوته‌ها‏ی‏ پنج هکتار مرتع را برا‏ی‏ گرم کردن شير، از بين م‏ی‏‌‏برند‏.
‏از‏ سو‏ی‏ ديگر ب‏ی‏کار‏ی‏ اغلب جمعيت روستا‏یی‏ کشور باعث شده که بسيار‏ی‏ از روستاييان در مناطق حاشيه جنگلها به شغل قاچاق چوب رو‏ی‏ بياورند.۲۵۰ هزارتومان جريمه ا‏ی‏ که برا‏ی‏ قطع هر اصله درخت درنظر گرفته شده است، بيشتر گريبان روستاييان‏ی‏ را م‏ی‏ گيرد که بنيه مال‏ی‏ پرداخت آنرا ن‏دارند‏. کرم‏ی‏ م‏ی‏ گويد: اين مبلغ اصلا مسئله را حل نم‏ی‏‌‏کند‏. راه حل اين مشکل، اشتغالزاي‏ی‏ است. بايد برا‏ی‏ اين روستاييان شيوه ها‏ی‏ تازه در آمدزاي‏ی‏ از جنگل را تعريف کرد.
‏پيشنهاد‏ اغلب کارشناسان، استفاده از “اکوتوريسم” برا‏ی‏ رونق بخشيدن به اقتصاد مناطق روستاي‏ی‏ اطراف جنگل‌هاست.
‏جنگل‏ م‏ی‏‌‏بريم،‏ درخت م‏ی‏ کاريم
‏شرکتها‏ی‏ بهره بردار ازجنگلها، موظف شده اند که درخت بکارند. کرم‏ی‏ کاشت نهال به جا‏ی‏ درختان قطع شده را چنين توصيف م‏ی‏ کند: مثل اين است که مادر شما را بکشند بعد بگويند برايت يک دوست دختر خوب م‏ی‏‌‏گيريم‏!!!
‏او‏ تاکيد م‏ی‏ کند: سياست دولت به ويژه نگاه‏ی‏ که درسازمان جنگلهاو مراتع درباره جنگل وجود دارد، يک نگاه اقتصاد‏ی‏ است . آنان اصلا برا‏ی‏ خود درخت و يا حيوانات جنگل‏ی‏ ارزش‏ی‏ قايل نيستند. نگاه آنان به لحاظ اقتصاد‏ی‏ هم اقتصاد ناپايدار است. تنها برنامه ا‏ی‏ که برا‏ی‏ بهره برد‏ار‏ی

 

دانلود فایل

 

پکیج تحقیق جنگل ( ورد)
 خرید تحقیق جنگل ( ورد)
 سایت تحقیق جنگل ( ورد)
 بهترین تحقیق جنگل ( ورد)
تحقیق جنگل ( ورد) , پاورپوینت تحقیق جنگل ( ورد) , تحقیق جنگل ( ورد) , دانلود تحقیق جنگل ( ورد) ,فایل تحقیق جنگل ( ورد) , ورد تحقیق جنگل ( ورد) ,محصول تحقیق جنگل ( ورد) ,
دانلود تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید