مقاله وحی word-دانلود

دانلود مقاله وحی word

با کیفیت ترین مقاله وحی word , دانلود مقاله وحی word  , سایت دانلود مقاله وحی word

 

مقاله وحی word

مقاله-وحی-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏راجع به خود ( وحى) از همه مهمتر همين است كه موارد استعمالش را در قرآن به دست بياوريم تا حقيقتش را بهتر بفهميم . اينها را از لغت نمى شود به دست آورد چون عرف عام مورد استعمال نداشته ‏،‏ آنچه كه در لغت هست يك معنى نزديك به اين معناست . حالا ما در علوم مثال مى زنيم . ارباب علوم به يك معانى تازه اى مى رسند كه عرف عام به آن معانى نمى رسد ‏،‏ ناچارند كه يك لغتى براى معنى جديد وضع كنند ‏،‏ و معمولا ديگر نمى روند لفظى از خارج اختراع كنند ‏،‏ به قرائن و مشابهاتى كه هست لفظى را از جايى مى گيرند و بعد آن را توسعه و تعميم مى دهند ‏،‏ ترويجش مى كنند تا قالب جديد پيدا كند . مثلا علم و فلسفه علت و معلول كشف مى كند به صورت يك مفهوم فلسفى و علمى ‏،‏ ولى عرف به اين معناى عام فلسفى و علمى چنين لفظى براى آن ندارد ‏،‏ آنگاه اهل لغت مى روند مى بينند كه در زبان عرف يك كلمه اى دارند به نام علت يعنى بيمارى ‏،‏ وقتى بيمارى پيدا مى شود يك آدمى مى شود معلول يعنى آن بيمارى را به خود مى گيرد ‏،‏ نزديكترين لغتى كه پيدا مى كنند اين است ‏،‏ بعد كلمه علت را برمى دارند مىآورند در اين معنا ‏،‏ اما حالا كه ما مى گو ييم علت ‏،‏ ديگر مقصودمان بيمارى نيست ‏،‏ مقصودمان يك مفهوم عام است . اين مال اهل علم و علماء و فلاسفه . در دريافتهاى انبياء هم يك چنين چيزى است يعنى آنچه آنها دريافت مى كنند يك نوع معانى اى است كه قبلا در ميان مردم وجود نداشته كه لفظ داشته باشد . لفظ جديد وضع كردن هم كه اين درد را دوا نمى كند چون لفظ جديد را ميان دو نفر بايد وضع كرد كه هر دوبا معنى آشنا باشند . ناچار از همان الفاظ متداول ‏،‏ نزديكترين الفاظ را براى اين معنى انتخاب مى كنند . ما اگر بخواهيم به آن معنى نزديك شويم – ما هم كه به آن معنى مستقيما آشنايى نداريم – بايد ببينيم از مجموع مواردى كه به كار برده اند چه درك مى كنيم و چه مى فهميم . در لغت
‏،‏ معنى ( وحى) هر القاء محرمانه و مخفيانه و پنهان را مى گويند ‏،‏ القاء مرموز ‏،‏ مثل اينكه اگر يك نفر به يك نفر ديگر به صورت نجوا و مخفى كه كسى نفهمد ‏،‏ مطلبى را القاء كند ‏،‏ اين را در عرف مثلا مى گفته اند وحى . پس ‏،‏ از معنى لغوى ‏،‏ آن مقدارى كه در اينجا منظور هست همين جنبه مخفى بودن و مرموز بودنش است نسبت به افهام ساير مردم .
‏موارد استعمال وحى در قرآن نظر اقبال درباره وحى‏حالا موارد استعمال ( از همينها انسان خيلى چيزها مى تواند كشف كند ) : قرآن وحى را اختصاص نداده به آنچه كه به انبياء به اصطلاح گفته مى شود كه ما اصطلاحا ( نبوت) مى گوييم ‏،‏ وحى را تعميم داده به يك معنا در همه اشياء . اقبال لاهورى در كتاب احياء فكر دينى در اسلام عبارت خوبى دارد ( آقاى آرام ترجمه كرده اند و كتاب خوب و عميقى است ) . اقبال مرد متفكرى بوده يعنى از خودش ابتكار داشته . ابتكارهايش مورد توجه است گو اينكه اطلاعاتش مخصوصا در مسائل اسلامى خيلى وسيع نبوده ‏،‏ ولى انصافا بايد تصديق كرد كه مرد صاحب فكرى بوده است . اقبال خودش در عين حال يك مشرب عرفانى دارد ‏،‏ به مسائل عرفانى و سير و سلوك عرفانى و مكاشفات عرفانى سخت معتقد است ‏،‏ آن عرفان را ( خود آگاهى باطنى) مى نامد . حالا عبارتهايش را مى خوانم . اگر چه قسمتهايى از آن مربوط به بحث ما نيست ولى همه آن را مى خوانم : ( پيغمبرى را مى توان همچون نوعى از خود آگاهى باطنى تعريف كرد كه در آن تجربه اتحادى ( چون حالت عرفانى يك حالت تجربه شخصى است اسمش را گذاشته تجربه اتحادى

 

دانلود فایل

 

پکیج مقاله وحی word
 خرید مقاله وحی word
 سایت مقاله وحی word
 بهترین مقاله وحی word
مقاله وحی word , پاورپوینت مقاله وحی word , مقاله وحی word , دانلود مقاله وحی word ,فایل مقاله وحی word , ورد مقاله وحی word ,محصول مقاله وحی word ,
معارف

دیدگاهتان را بنویسید