پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان-دانلود

پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان

 

پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان

یادگیری تعریف حل مساله و راه حل: هدف از انجام این فعالیت ارایه تعریفی علمی ومنسجم ازحل مساله و راه حل و تعاریف آن با تصمیم گیری بوده. در واقع هدف تشخیص وجه افتراق این دو به هم بود. سپس به معرفی دو فرایند مهم و بنیادین خود آگاهی و اولویت بندی پرداخته شد.

خود آگاهی و چگونگی حل مساله: پس از توضیح تئوری با ارائه مثالهای مختلف و سوالات گوناکون شرکت کنندگان به این تعاریف ترغیب شدند. که راه های مختلفی باید به بوته ی آزمایش گذاشته شود و باید به یاد داشت که حل مساله یک روش فعال است نه یک روش منفعلانه.

اولویت بندی مسایل وتاثیر آن در چگونگی حل مساله: به شرکت کنندگان آموزش داده شد که مسایل را می بایست به چهار دسته تقسیم کرد: 1)مسایل مهم 2)مسایل فوری 3)مسایل مهم و فوری 4)مسایل غیر مهم و غیر فوری. سپس به شرح هر کدام از چهار مورد بالا پرداخته شد، بل ارایه چند تمرین شرکت کنندگان، ترغیب به فعالیت در این مهارت شدند و این فعالیت به پایان رسید.

فرایند حل مساله: هدف از انجام این فعالیت آموزش مراحل حل هر مساله بود، که عبارت است از:

1- اتخاذ نگرش حل مساله: توجه به ادراک درونی و گفتگوهای درونی خود که این ندای درونی می تواند سرزنش کننده باشد و استرس زا و با یک دوست مهربان که دلداری می دهد ونهایتا" مبارزه با خود گویی های منفی.

2- تعریف مشکل: هدف این مرحله، تعریف مشخص و واضح مشکل است.

الف- مشکل چیست ب- مشکل از چه زمانی ایجاد شده است ج- مشکل در چه موقعیت مکانی ودر کجا به وجود آمده است د- په کسانی در ایجاد مشکل یا گسترش آن دخالت دارند.

3 – تهیه فهرستی از راه های مختلف: پس از مشخص شدن مشکل به طور دقیق و روشن، تمامی راه های ممکن فهرست بندی شده و هر چه راه ها بیشتر، در حل مشکل موفقیت بیشتر خواهد بود. استفاده از تکنیک بارش فکر ذهن را سیال ساخته و تمامی راه حل ها را چه خوب و چه بد یادداشت شود و به هیچ نوع قضاوتی در مورد مناسب بودن یا نبودن راه حل ها انجام نمی دهیم.

4 – انتخاب بهترین راه حل:از بین راه حل های فهرست شده بهترین راه حل را انتخاب کنید. بهترین راه حل کدام است؟ برای انتخاب بهترین راه حل باید راه حل ها را با هم مقایه کرد و توجه نمود که در صورت به کار گیری هر کدام، چه اتفاقی می افتد و چه پیامدی دارد(پیش بینی). برای پیش بینی از روش اگر… آن وقت… استفاده کنید روش تحلیل هزینه- فایده هم گفته می شود.

5- اجرای راه حل انتخاب شده: پس از انتخاب بهترین راه حل ظان را به اجرا گذاشته و نتیجه آن مورد ارزیابی قرار گیرد و مشخص شود اجرای نقشه مستلزم چه چیزهایی است، چه کاری، کجا، چه موقع، توسط چه کسی انجام شود، چه مواردی لازم است و اگر این مسایل رعایت نشود، اجرای برنامه با مشکل مواجه می شود.

6- ارزشیابی: پس از اجرای راه حل باید ارزشیابی شود که آیا موثر و رضایت بخش بوده یا خیر اگر رضایت بخش نبوده باید مراحل حل مساله را مرور و اشکال آن مشخص شود و اینکه آیا واقعا: بهترین راه حل انتخاب شده و اجرا گردیده است؟

تمرین عملی: مشگلی که اخیرا: در زندگیتان پیش آمده در نظر بگیرید و سعی کنید تمامی گام های بیان شده را طی نمائید. تعریف مشکل…. راه حل های مختلف 1….2….3…. معایب و مزایای راه حل ها راه حل 1: معایب… مزایا… راه حل 2: معایب… مزایا… راه حل 3: معایب… مزایا… انتخاب بهترین راه حل… .

عوامل بازدارنده حل مساله: به دانش آموزان، آموزش داده شد، عواملی ممکن است که مانع صحیح فکر کردن و حل مساله می شود که نتیجه کلی حل مساله را تحت تاثیر قرار داده و باعث اخذ تصمیمات و راه حل های اشتباه می گردد که بایستی این عوامل را شناسایی و مورد توجه قرار گیرند:1- شتاب 2- احساسات(ترس از شکست، ترس از تغییر، ترس از طرد شدن) 3- تعصب 4- خستگی ذهن 5- توجه زیاد به موانع اجرا. با انجام تمرینات مختلف در این مورد و حذف عوامل بازدارنده در تصمیم گیری برخی مسایل مطرح شده شرکت کنندگان و تجزیه و تحلیل آنها این مبحث به پایان می رسد.

 

» موضوعات جلسات:

  • جلسات اول و دوم: مهارت حل مساله
  • جلسات سوم و چهارم: مهارت تصمیم گیری
  • جلسات پنجم و ششم: مهارت تفکر خلاق
  • جلسه هفتم و هشتم: مهارت تفکر نقاد
  • جلسه نهم و دهم: مهارت کنترل هیجان

 

  • تعداد جلسات:  10
  • تعداد صفحات:  7
  • نوع فایل: PDF و WORD قابل ویرایش

 

 

دانلود فایل

 

 

پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان , پاورپوینت , پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان , دانلود پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان ,فایل پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان , ورد پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان ,محصول پروتکل آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان – آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان ,

 

روانشناسی و تربیتی
 

 

دیدگاهتان را بنویسید