دانلود مقاله رابطه علم و ايمان-دانلود

دانلود دانلود مقاله رابطه علم و ايمان

با کیفیت ترین دانلود مقاله رابطه علم و ايمان , دانلود دانلود مقاله رابطه علم و ايمان  , سایت دانلود دانلود مقاله رابطه علم و ايمان

 

دانلود مقاله رابطه علم و ايمان

دانلود-مقاله-رابطه-علم-و-ايمانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 43 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جهان بيني اسلامي /‏1‏
‏انسان و ايمان
‏ فهرست
‏•‏ علم و ايمان
‏ الف : رابطه علم و ايمان
‏ ب : جانشيني علم و ايمان
‏ ج : ايمان مذهبي
‏ د : آثار و فوائد ايمان
‏•‏ ‏مكتب ايدئولوژي
‏•‏ ‏اسلام مكتب جامع و همه جانبه
‏•‏ ‏مجموعه تعليمات اسلامي
‏ الف : اصول عقايد
‏ ب : اخلاقيات
‏ ج : احكام
‏•‏ ‏لغزشگاه‏‌‏هاي انديشه از نظر قرآن
‏•‏ ‏منابع تفكر در اسلام
‏ ‏الف : طبيعت
‏ ب : تاريخ
‏ ج : ضمير انسان
‏•‏ ‏جهانبيني توحيدي
‏ الف : تعاريف
‏ ب : جهان احساسي و جهانشناسي
‏•‏ ‏انواع جهان‏‌‏بيني
‏ الف : جهان‏‌‏بيني علمي
‏ ب : جهان‏‌‏بيني فلسفي
‏ ج : جهان‏‌‏بيني مذهبي
‏•‏ ‏معيارهاي خوبي جهان‏‌‏بيني
‏ ‏الف : جهان‏‌‏بيني توحيدي
‏ ب : جهان‏‌‏بيني اسلامي
‏ ج : جهان‏‌‏بيني واقع گرا

‏علم و ايمان
‏رابطه علم و ايمان‏ :
‏رابطه انسانيت انسان و حيوانيت او ،به عبارت ديگر رابطه زندگي فرهنگي و معنوي انسان را با زندگي مادي او ميدانيم و روشن است انسانيت در انسان اصالت و استقلال دارد، صرفاً انعكاسي از زندگي حيواني او نيست و معلوم است كه علم و ايمان دو ركن از اركان اساسي انسانيت انسان است.
‏جهان بيني اسلامي /‏3‏
‏در رابطه علم و ايمان از دو ناحيه ميتوان سخن گفت : يكي اينكه آيا تفصير و برداشتي كه ايمانزا و آرمانخيز باشد و در عين حال مورد تأئيد منطق باشد وجود دارد يا تمام تفكراتي كه علم و فلسفه به ما ميدهد همه بر ضد ايمانها و دلبستگيها و اميدها و خوشبينيها است؟ ناحيه ديگر ناحيه تأثيرات علم از يك طرف و ايمان از طرف ديگر بروي انسان است. آيا علم به چيزي ميخواند و ايمان به چيز ديگري ضد آن؟ علم ما را به گونه اي ميخواهد بسازد و ايمان به گونه مخالف آن؟يا علم و ايمان متمم و مكمل يكديگرند علم نيمي از ما را مي سازد و ايمان نيمي ديگر را هماهنگ با آن؟
‏علم به ما روشنايي و توانائي مي بخشد و ايمان عشق و اميد و گرمي، علم و ابزار مي سازد و ايمان مقصد، علم سرعت ميدهد و ايمان جهت، علم توانستن است و ايمان خوب خواستن، علم مينماياند كه چه هست و ايمان الهام مي بخشد كه چه بايد كرد. علم انقلاب برون است و ايمان انقلاب درو‎ن، علم جهان را جها ن آدمي ميكند و ايمان روان را روان آدميت مي سازد علم وجود انسان را به صورت افقي گسترش دهد و ايمان به شكل عمودي بالا ميبرد علم طبيعت ساز است و ايمان انسان ساز. هم علم به انسان نيرو ميدهد هم ايمان اما علم نيرويي منفصل ميدهد و ايمان نيروي متصل، علم زيبايي است و ايمان هم زيبايي است علم زيبائي عقل است و ايمان زيبايي روح، علم زيبايي انديشه است و ايمان زيبايي احساس، هم علم به انسان امنيت مي بخشد و هم ايمان، علم امنيت بروني ميدهد و ايمان امنيت دروني، علم در مقابل هجوم بيماريها، سيلها، زلزله ها ، طوفانها ايمني ميدهد و ايمان در مقابل اضطرابها، تنهائيها، احساس بي پناهيها پوچ انگاريها،‌علم جهان را با انسان سازگار ميكند و ايمان انسان را با خودش.
‏نياز انسان به علم و ايمان تواماً ، سخت توجه انديشمندان را اعم از مذهبي و غير مذهبي بر انگيخته است ويل دورانت نويسنده معروف « تاريخ تمدن» با اينكه غير مذهبي است مي گويد :
‏اختلاف دنياي قديم با دنيا ماشيني جديد فقط در وسائل است نه در مقاصد…‏. چه خواهيد گفت اگر همه پيشرفتهاي ما تنها اصلاح روشها و وسائل باشد نه بهبود نمايات و مقاصد؟
‏امروز غالباً دريافته اند كه سياتيتسم (علم گرائي محض) و تربيت علمي خالص، از ساختن انسان تمام ناتوان است،‌تربيت علمي خالص، نيمه انسان را مي سازد و نه انسان تمام. محصول اين تربيت ماده خام انسان است نه انسان ساخته شده امروز همه دريافته اند كه عصر علم محض به پايان رسيده است و يك خلاء آرماني جامع ها را تهديد ميكند برخي ميخواهند اين خلاء را با فسلفه محض پر كنند بعضي دست به دامن ادبيات و هنر و علوم انساني شده اند. در كشور ما نيز كم و بيش پيشنهاد فرهنگ انسانگر و مخصوصاً ادبيات عرفاني از قبيل ادبيات مولوي و سعدي و حافظ براي پر كردن اين خلاء معنوي و آرماني مطرح است غافل از اينكه اين ادبيات روح و جاذبه خود را از مذهب گرفته است روح انسانگرائي اين ادبيات همان روح مذهبي اسلامي است و گر نه چرا برخي ادبيات نوين امروزي با همه تظاهر به انسانگرائي اينهمه سرد و بيروح و بي جاذبه است؟! محتواي انساني ادبيات عرفاني ما ناشي از نوعي تفكر درباره جهان و انسان است كه همان تفكر اسلامي است اگر روح اسلامي را از اين شاهكاريهاي ادبي برگيريم تفاله اي و اندام مرده اي بيش باقي نميماند.

 

دانلود فایل

 

پکیج دانلود مقاله رابطه علم و ايمان
 خرید دانلود مقاله رابطه علم و ايمان
 سایت دانلود مقاله رابطه علم و ايمان
 بهترین دانلود مقاله رابطه علم و ايمان
دانلود مقاله رابطه علم و ايمان , پاورپوینت دانلود مقاله رابطه علم و ايمان , دانلود مقاله رابطه علم و ايمان , دانلود دانلود مقاله رابطه علم و ايمان ,فایل دانلود مقاله رابطه علم و ايمان , ورد دانلود مقاله رابطه علم و ايمان ,محصول دانلود مقاله رابطه علم و ايمان ,
مقالات فارسی مختلف

دیدگاهتان را بنویسید